Tunel w Świnoujściu – rozpoczęto drążenie

08.03.2021

Maszyna TBM drąży tunel w Świnoujściu. We wrześniu maszyna TBM, po pokonaniu 1484 m, powinna dotrzeć do komory odbiorczej na wyspie Wolin.

 

tunel w Świnoujściu

 

Tunel w Świnoujściu będzie mieć 3,4 km. Główna jego część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie długości 1,48 km. Będzie to jednorurowa konstrukcja i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Pozwoli to na bezpośrednią, ciągłą komunikację Świnoujścia z resztą Polski. Obecnie zapewniają ją przeprawy promowe.

Rozpoczęło się drążenie tunelu maszyną TBM o nazwie Wyspiarka po stronie wyspy Uznam. Proces technologiczny związany z rozpoczęciem drążenia i przebijania się przez ścianę okularową będzie trwał przez najbliższe kilka dni. Tempo drążenia wynosi ok. 6 cm na minutę, czyli ok. 10–12 metrów na dobę. TBM przebije tunel we wrześniu 2021 r. Kolejny rok potrwają dalsze prace, czyli wykonanie w tunelu jezdni, wyjść ewakuacyjnych i wszystkich instalacji.

Tunel w Świnoujściu jest wykonywany przy pomocy specjalnie wykonanej dla tej inwestycji w Chinach maszyny TBM i jeśli nie będzie mogło zostać wykorzystane przy realizacji innych inwestycji, wykonawca może je zwrócić producentowi. Wyspiarka będzie zostawiała za sobą gotowy tunel o przekroju kołowym i szerokości 13 m (średnica samej tarczy to 13,5 m). Urządzenie w sposób zautomatyzowany będzie drążyć tunel przy pomocy obracającej się tarczy, montując poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadzając urobek poza tunel. Masa Wyspiarki wynosi 2740 t, a długość – 101 m. Będzie ją obsługiwał 15-osobowy zespół.

 

tunel w Świnoujściu

 

Aby maszyna drążąca mogła ruszyć i drążyć w trybie ciągłym tunel w Świnoujściu, potrzebne jest jej stałe dostarczanie tubingów – elementów składających się na poszczególne pierścienie obudowy tunelu. Każdy pierścień składa się z ośmiu tubingów (segmentów). Wytwarzać je będzie wybudowany przy placu budowy zakład prefabrykacji. W specjalnych formach wykonywane są elementy przyszłej obudowy tunelu. Każdy jest inny, specjalnie oznakowany i ma określone miejsce w powstającej konstrukcji. Jest o związane z tym, że tunel nie będzie przebiegał po prostej. Zagłębiać się będzie pod rzeką Świną, a na odcinku początkowym i końcowym będzie też miał łuki poziome. Docelowo będzie złożony z 6280 tubingów. Wykonano już ponad 700 tubingów, a kolejne są produkowane.

Tymczasem po stronie wyspy Wolin budowana jest komora odbiorcza, do której we wrześniu powinna dotrzeć maszyna. Komora jest już w większości wykonana. Prowadzone są prace przy płycie dennej. Powstają również odcinki dojazdowe do tunelu.

 

Czytaj też: Tunel na S3 w Sudetach – rozpoczęto drążenie

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. FILM

Największa w Polsce tarcza wydrąży tunel kolejowy

 

 

tunel w Świnoujściu

 

Po wydrążeniu tunelu zostanie wykonana płyta, na której będzie zlokalizowana jezdnia. Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Powstaną wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Zamontowane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

Realizacja tunelu w Świnoujściu rozpoczęło w 2007 r. wydanie decyzji środowiskowej. Przetarg na realizację inwestycji ogłoszono w 2016 r., a umowa z wykonawcą zawarta została w 2018 r. Pierwsze roboty ruszyły jesienią 2019 r.

 

tunel w Świnoujściu

 

Wykonawcą tunelu jest konsorcjum firm PORR S.A. (lider), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol – Szczecin S.A. Zadanie realizowane jest w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Nadzór inżynierski w funkcji konsultanta pełni SWECO. Zgodnie z terminem kontraktowym inwestycja powinna zakończyć się we wrześniu 2022 r. Projekt jest współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana jego wartość to 913,8 mln zł, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln zł.

 

Źródło: GDDKiA

 

Czytaj także:

Budowa tunelu w Świnoujściu

Porozumienie w sprawie budowy tunelu w Świnoujściu

Przebudowa portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in