Czy stać nas na budowę oryginalnych mostów?
Mosty to obiekty, które oprócz funkcji komunikacyjnej najczęściej wyróżniają się indywidualnym charakterem i stają się trwałym elementem krajobrazu.
Projektowanie na istniejących obiektach kubaturowych
Projektowanie na istniejących budynkach staje się nieodłączną częścią naszej rzeczywistości. Z doświadczeń autorów wynika, że obecnie obserwuje się zwiększone nakłady na przebudowy i remonty obiektów, zwłaszcza tych, wybudowanych w latach 50. XX wieku. Ich stan zaczyna się pogarszać, co wymaga podjęcia działań, często w trybie pilnym.
„Mosty Stalowe” – książka
„Mosty Stalowe” Henryka Zobla i Thakaa Al-Khafajia to kompendium wiedzy na temat mostów stalowych wyróżnione Nagrodą Rektora Politechniki Warszawskiej dla najlepszej publikacji akademickiej w dziedzinie nauk technicznych i ścisłych w Konkursie Academia 2024.
Rozwiązania ścian zewnętrznych na granicy stref pożarowych
Przy projektowaniu ścian zewnętrznych należy wziąć pod uwagę wiele aspektów: wymagania techniczne, obowiązujące przepisy oraz wymogi narzucone przez ubezpieczyciela czy inwestora. Trzeba uwzględnić właściwości wytrzymałościowe, a jednocześnie cieplne, akustyczne i ogniowe.
Techniczne aspekty kształtowania i utrzymywania dachów
Zarówno konstrukcje, jak i pokrycia dachowe powinny być zawsze dobierane projektowo, bez względu na to, czy dotyczy to budynków nowych czy też naprawianych. To od nich będzie zależała trwałość, komfort wewnętrzny i bezpieczeństwo obiektów, dlatego należy przestrzegać ograniczeń stanów granicznych nośności i przydatności do użytkowania, a także przewidywać skutki zachodzących w nich procesów fizykalnych.
Realizacja wjazdu do podziemi Teatru Rozmaitości w Warszawie
Problemem realizacji była bliskość tunelu łącznicy metra, a także stabilność posadowionego na płasko obelisku, który znajdował się bezpośrednio przy ścianie południowej zjazdu. Mając na uwadze bezpieczeństwo, oba obiekty były monitorowane geodezyjnie co tydzień, a technologie realizacji dobierano pod kątem bezpieczeństwa.
ZCK Lublin okiem projektanta konstrukcji stalowych
Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie jest przykładem odważnego i kreatywnego podejścia do projektowania konstrukcji oraz ścisłej współpracy inżynierów na każdym etapie realizacji obiektu.
Pomiary światłowodowe DFOS w diagnostyce konstrukcji sprężonych
W konstrukcjach z betonu sprężonego rozkład sił i naprężeń na długości elementu zmienia się w sposób bardziej złożony niż np. w konstrukcjach żelbetowych, dlatego trwają prace nad stworzeniem metody, która umożliwi uzyskanie dokładnych rozkładów badanych parametrów.
Podłogi przemysłowe oparte na palach
Zabudowywanie nowych terenów skutkuje coraz częściej koniecznością realizacji inwestycji na gruntach o słabych parametrach wytrzymałościowych. W takich sytuacjach, jeżeli badania geotechniczne wykażą, że warunki gruntowe są nieodpowiednie dla tradycyjnej podłogi przemysłowej, konieczne jest wykonanie jej na gęsto rozmieszczonych palach, których zadaniem jest przeniesienie obciążeń na nośne warstwy podłoża.
Eksperymentalne osiedle domów na terenie osuwiskowym i zagrożonym szkodami górniczymi
W Mietniowie k. Wieliczki powstało osiedle dziewięciu budynków, które są jednakowe pod względem architektonicznym, jednak ich konstrukcja jest zróżnicowana. W projekcie konstrukcyjnym zastosowano rozwiązania, dzięki którym nowo stawiane domy mogą być umiejscowione na terenach osuwiskowych i zagrożonych szkodami górniczymi.