Tunel na S3 w Sudetach – rozpoczęto drążenie

10.12.2020

Tunel na S3 w Sudetach o długości ok. 2300 m będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale. Wiertnica tunelowa rozpoczęła pracę przy jego budowie.

 

tunel na S3

 

Tunel na S3 powstaje w ramach budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km. Wiertnica tunelowa, czyli Jumbo Drill, rozpoczęła pracę przy drążeniu pierwszego z dwóch dwunawowych tuneli przecinających Góry Wałbrzyskie. Docelowo na budowie będą cztery takie maszyny, po dwie na każdą nawę tunelu, w tym po jednej na każdy portal.

Każda jezdnia tego odcinka S3 będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz TS-32 o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków.  Tunel na S3 TS-26 w ciągu drogi S3 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale, wyposażonym we wszystkie istotne z punku widzenia bezpieczeństwa systemy. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR i PORR Bau. Wartość umowy to ponad 1,5 mld zł. Zakończenie prac przy budowie tuneli planowane jest w 2023 r.

 

tunel na S3

 

Tunel TS-26 zostanie wykonany tradycyjną metodą górniczą, z zastosowaniem urabiania mechanicznego oraz urabiania materiałami wybuchowymi, w technologii NATM. W ramach prac projektowych zdefiniowanych zostało 16 różnych wariantów obudowy wstępnej, dobieranych na etapie realizacji robót w zależności od warunków gruntowych oraz dodatkowe środki zabezpieczające, jak np. obudowa parasolowa. Metoda górnicza w technologii budowy tunelu „nowa metoda austriacka” (z jęz. angielskiego New Austrian Tunnelling Method – NATM) polega na wykorzystaniu górotworu jako konstrukcji nośnej przy współpracy z wykonaną obudową.

Natomiast Tunel TS-32 zrealizowany zostanie metodą górniczą w technologii Cut & Cover, tzw. otwarty wykop. Oznacza to, że pierwszym etapem robót będzie wykonanie wykopu i usunięcie ok. 220 000 m³ gruntu i skały do poziomu fundamentów tunelu. Następnie wykonana zostanie konstrukcja żelbetowa tunelu o długości 320 m. Po zakończeniu tego etapu, konstrukcja tunelu zostanie zasypana gruntem grubości do 12 m. Kolejnym krokiem będzie wykonanie wszelkich instalacji służących bezpieczeństwu, takich jak: oświetlenie, wentylacja czy sieć hydrantowa. Po odbiorach sprawdzających poprawność funkcjonowania wszystkich systemów tunel zostanie oddany do użytku.

 

tunel na S3

 

Budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków–Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa zadania: Bolków–Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra–Lubawka (granica państwa). W sumie powstanie ponad 31 km trasy S3, która połączy się z czeską autostradą D11, stanowiąca kontynuację transeuropejskiego korytarza drogi E65.

Wartość całkowita realizacji trasy S3 pomiędzy Legnicą a granicą państwa w Lubawce wynosi 3,875 mld zł i jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.

 

Źródło: GDDKiA

Zdjęcia: GDDKiA/Michał Soroko

 

Czytaj także: Tunel średnicowy w Łodzi w budowie

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. FILM

Budowa S1. Odcinek Przybędza – Milówka z dwoma tunelami

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in