Most w Nowakowie gotowy

16.05.2023

Most w Nowakowie nad rzeką Elbląg ma 100 m długości i powstał w ramach zadania „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

 

Most w Nowakowie

 

Most obrotowy w Nowakowie, budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Próby odbyły się w kwietniu 2023 r., kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji.

– Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg z pewnością usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie – mówi Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowy most w Nowakowie ma konstrukcję stalową. Pośrodku na głównej podporze znajduje się specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 t. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe, do zabezpieczenia antykorozyjnego pozostały styki montażowe oraz regulacja mechanizmu obrotowego.

– Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu, czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o wysokości poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco – stwierdził Wiesław Piotrzkowskie, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestor zadania pn. „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.

 

Most w Nowakowie

 

Budowa mostu w Nowakowie jest jednym z elementów II etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg przebudowywany jest również tor wodny na odcinku o długości ok. 10,4 km. Celem jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo – 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczany jest skarpą podwodną. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są 2 przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek. Generalnym wykonawcą prac na budowie II etapu budowy drogi wodnej do Elbląga jest Budimex.

– Kończymy zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80%. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym początku inwestycji oraz na samym końcu, natomiast jeszcze 20% pośrodku zostało do dokończenia. Pozostały nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku zalewu w górę rzeki Elbląg. W tej chwili prace te nie są realizowane z uwagi na zapisy decyzji środowiskowej, ponieważ musimy chronić ryby, które odbywają tarło. Prace te zostaną wznowione we wrześniu. Główne wyzwanie jest już za nami. Było nim zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów. Poprzednie zadania realizowaliśmy na odcinkach rzędu 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu, więc jest to ogromna ilość i bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. Mieliśmy również odcinki, które były realizowane pośrodku istniejącego koryta rzeki Elbląg. W obecnej chwili pracuje na budowie 350 osób. W okresie szczytowym pracowało 30 jednostek pływających – relacjonuje Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA.

Prace w ramach II etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 r. Zakończona we wrześniu 2022 r. na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej II etap, to nie koniec całej inwestycji. W ramach III etapu zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m. Obecnie trwa wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.

 

Czytaj także:

Most kolejowy w Przemyślu w budowie

Most Van Brienenoordbrug w Holandii przejdzie renowację

Most w Grudziądzu przez Wisłę w remoncie

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in