Most Van Brienenoordbrug w Holandii przejdzie renowację

28.03.2023

Most Van Brienenoordbrug, jeden z największych mostów łukowych w Europie, zostanie wyremontowany przy udziale polskich inżynierów.

 

Most Van Brienenoordbrug

Fot. ©Rijkswaterstaat

 

Most łukowy Van Brienenoordbrug jest jednym z najbardziej ruchliwych odcinków drogowych w Holandii. Polski zespół międzynarodowej firmy doradczej Arup uczestniczy w renowacji tej przeprawy.

Stale rosnący ruch i obciążenie ciężarówek sprawiają, że ok. 200 holenderskich mostów zbudowanych w latach 1950–1960 może doznać szkód z powodu zmęczenia materiałów. W związku z tym od ponad dekady w kraju trwa program renowacji, który ma zapewnić dalsze bezpieczeństwo eksploatacji konstrukcji. Most Van Brienenoord jest ostatnim i najbardziej złożonym z odnawianych obiektów. Ma 1320 m długości, co czyni go jednym z najdłuższych w Europie podwójnych mostów łukowych. Codziennie porusza się nim prawie 230 000 pojazdów, a rocznie przepływa pod nim 120 000 statków. Firma Arup wraz z Dyrekcją Generalną ds. Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej Rijkswaterstaat (RWS) tworzy rozwiązania projektowe i inżynieryjne dla tego programu.

Polscy inżynierowie z Arup zajmowali się przygotowaniem modeli 3D, które były niezbędne podczas projektowania i przeprowadzania analiz wykonalności. Wykorzystanie tej technologii pozwoliło przede wszystkim sprostać ambitnym wyzwaniom związanym z zamknięciem obiektu oraz jego odbudową. Zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej, poza standardowymi pracami renowacyjnymi, firma postawiła sobie za cel możliwie maksymalne wykorzystanie dotychczasowej konstrukcji. Prace zaplanowano natomiast tak, by miały jak najmniejszy wpływ na płynność ruchu i przepustowość.

Przy tego typu renowacjach zakłócenia w ruchu wynoszą średnio 1,5 roku. Ze względu na ogromne znaczenie Van Brienenoordbrug prace musiały jednak zostać zaplanowane w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu ograniczać dostęp do mostu. W związku z tym inżynierowie Arup opracowali precyzyjny harmonogram działań, dzięki czemu planowy czas zamknięcia mostu udało się ograniczyć do zaledwie 6 tygodni.

 

Most Van Brienenoordbrug

Fot. ©Arup

 

Podwójny most Van Brienenoordbrug powstał w 1965 r., a prace mają wydłużyć jego żywotność o 100 lat. Podczas tego typu działań prowadzonych w Holandii, okres funkcjonowania podobnych konstrukcji przedłuża się średnio o 30 lat, dlatego wprowadzone przez inżynierów rozwiązania są przełomowe. Zgodnie z zatwierdzonymi planami część w kierunku wschodnim zostanie całkowicie usunięta i zastąpiona odnowionym mostem zachodnim. W międzyczasie poza terenem budowy będzie trwało opracowywanie nowego fragmentu, który zostanie zainstalowany w miejscu zachodniego łuku.

W trakcie renowacji specjaliści ocenią stan 3000 t stali tworzących konstrukcję mostu i oszacują, ile części będzie można ponownie wykorzystać do odbudowy. W ten sposób obiekt stanie się jednym z pierwszych przykładów zrównoważonego podejścia do projektowania podczas renowacji kluczowej infrastruktury transportowej.

Działania modernizacyjne nad Van Brienenoordbrug mają rozpocząć się latem 2025 r. i potrwać do 2027 r. Projekt jest na etapie konsultacji z potencjalnymi wykonawcami, a firma Arup pełni rolę doradcy.

 

Źródło: Arup

 

Czytaj także:

Most w Grudziądzu przez Wisłę w remoncie

Most w Niestępowie i w Rutkach w modernizacji

Most w Liepe w Niemczech buduje Budimex

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in