Odwodnienia powierzchniowe ciągów pieszych i rowerowych

09.04.2024

Urządzenia odwadniające powinny być tak zaprojektowane, wykonane i eksploatowane, by zapewniały bezpieczeństwo i komfort użytkownikom, nie przyczyniały się do obniżenia trwałości drogi oraz spełniały wymogi ochrony środowiska.

 

Odwodnienia powierzchniowe realizowane są głównie poprzez nadanie powierzchniom dróg dla pieszych, dróg dla rowerów, dróg dla pieszych i rowerów odpowiednich pochyleń, które ułatwiają grawitacyjne odprowadzenie wody, a także wykorzystanie muld, rowów i ścieków wraz z wpustami deszczowymi.

 

Odwodnienia

Fot. archiwum autorki

Definicje i wymogi prawne wynikające ze zmian przepisów

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych [1] zawiera ogólne wymagania funkcjonalno-techniczne, które pozwalają na oddanie drogi do użytkowania oraz prawidłowe pełnienie jej funkcji. Zastąpiło ono Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie [2].

 

Rozporządzenie z 2022 r. [1] pozwala na zminimalizowanie konieczności uzyskiwania zgody na odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, gdyż wprowadza pojęcie tzw. trudnych warunków, czyli okoliczności uniemożliwiających zastosowanie standardowego rozwiązania lub powodujących zbyt wysokie koszty w jego stosowaniu. Trudne warunki mogą wynikać z istniejącego ukształtowania lub zagospodarowania terenu, ze stopnia złożoności warunków gruntowo-wodnych lub z konieczności ograniczenia oddziaływania na środowisko.

 

>>> Droga jako obiekt budowlany

>>> Budowa chodnika w świetle znowelizowanych przepisów techniczno-budowlanych

 

Jeśli chodzi o odwodnienia ciągów pieszych i rowerowych, nastąpiła zmiana nazewnictwa oraz wymogów dotyczących tych urządzeń. Mianowicie Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw [3] stworzyła wspólny słownik pojęć drogowych. I tak:

  • chodniki i drogi dla pieszych stały się drogami dla pieszych,
  • drogi dla rowerów i pieszych stały się drogami dla pieszych i rowerów.

Droga dla pieszych według rozporządzenia [1] dzieli się na trzy części:

  • chodnik – przestrzeń przeznaczona wyłącznie do ruchu pieszych;
  • pas buforowy – pas przylegający od strony jezdni, torowiska lub drogi dla rowerów, dla postoju pojazdów;
  • pas obsługujący – pas przylegający od strony granicy pasa drogowego, do prowadzenia działalności gospodarczej, obiektów małej infrastruktury.

Na drodze dla pieszych mogą być realizowane inne czynności niezwiązane z ruchem pieszych, ale musi być wydzielony chodnik (droga dla pieszych składa się co najmniej z chodnika) oraz ewentualnie pasy obsługujące lub buforowe, w których znajdują się ławki, latarnie, podjazdy, schody itp., a także mogą parkować samochody.

 

W dalszej części artykułu:

Odwodnienia – wymagania cd.

Rodzaje urządzeń odwadniających

Podstawowe wzory służące do wymiarowania odwodnienia

Zalecane wytyczne projektowania odwodnienia

Odwodnienia ciągów pieszych i rowerowych – przykładowe rozwiązania

 

Cały artykuł dostępny jest w numerze 3/2024 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.

 

dr inż. Karolina Łach
Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki, Katedra Geoinżynierii i Gospodarki Wodnej

 

Literatura
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518).
2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
drogi publiczne i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 124).
3. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1768).

 

>>> Mylnie rozumiany dostęp do drogi publicznej blokuje inwestycje
>>> Drogi publiczne – przepisy techniczno-budowlane

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in