Obwodnica Sianowa w ciągu S6 gotowa

14.07.2023

Obwodnica Sianowa o długości 5,5 km została oddana do ruchu. Kontynuowane są dalsze prace przy budowie obwodnicy Koszalina i Sianowa.

 

Obwodnica Sianowa

 

Obwodnica Sianowa mija miasto po jego północnej stronie. Podobnie jak reszta obwodnicy Koszalina i Sianowa nowa trasa jest dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Ma długość 5,5 km. Na tym odcinku znajdują się dwa węzły drogowe: nowo wybudowany Sianów Zachód łączący S6 z DW203 i obecną DK6 oraz Sianów Wschód wybudowany w ramach pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa, który częściowo funkcjonuje już od 2019 r. Na obwodnicy Sianowa znajdują się dwa wiadukty nad obwodnicą, dwa mosty oraz wiadukt w ciągu S6 nad drogą lokalną. Na tym odcinku S6 również występowała konieczność wykonania wzmocnień podłoża – w ramach prac przy dokończeniu obwodnicy wykonano kolumny przemieszczeniowe o łącznej długości 38 118 m.

Dotychczasowa DK6 prowadziła przez środek starówki w Sianowie wąską ul. Armii Polskiej, a kierowcy mieli do pokonania ciasne zakręty pod kątem niemal 90 stopni i szereg skrzyżowań oraz przejść dla pieszych. Obwodnica Sianowa pozwoli na wyprowadzenie z miasta całego ruchu tranzytowego, w tym przede wszystkim pojazdów ciężkich.

 

Obwodnica Koszalina i Sianowa została częściowo oddana do ruchu w roku 2019 wraz z odcinkiem S6 Goleniów–Koszalin. Na fragmencie od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Wschód, w związku ze skomplikowanymi warunkami gruntowo-wodnymi, projekt drogi musiał zostać zmieniony. W miejsce wiaduktu pod linią kolejową Koszalin–Gdańsk zaprojektowano estakadę o długości niemal 800 m przechodzącą nad linią kolejową. Nowe rozwiązania pozwoliły nowemu wykonawcy na realizację prac w obszarze występowania napiętych zwierciadeł wód gruntowych z kilkoma poziomami wodonośnymi.

Zaawansowanie robót zrealizowanych na wysokości Sianowa przez pierwotnego wykonawcę pozwoliło wcześniej zakończyć prace na jezdniach głównych. Jednak oddanie do ruchu tego fragmentu nie byłoby możliwe bez realizacji węzła drogowego Sianów Zachód w rejonie Gorzebądza. Węzeł ten, budowany jako oddzielne zadanie, został ukończony łącznie z sianowskim odcinkiem obwodnicy.

Na dalszym fragmencie obwodnicy od węzła Sianów Zachód do węzła Koszalin Wschód, o długości ok. 4,3 km, kontynuowane są prace budowlane. Realizowany jest tam najbardziej skomplikowany element inwestycji – estakada ES-119. Obiekt ten wykonywany jest przy użyciu dwóch metod: nawisowej i nasuwania podłużnego. Nasuwanie przęseł jest już niemal zakończone. Postępują też prace przy realizacji przęseł metodą nawisową, a także roboty przy wiadukcie nad obwodnicą w rejonie Skwierzynka oraz wiadukcie w ciągu obwodnicy. W rejonie węzła Koszalin Wschód wykonywany jest nasyp z lekkiego kruszywa (keramzytu). Całkowite zakończenie prac na tym fragmencie zaplanowano na II kwartał 2024 r.

Budowa obwodnicy Koszalina i Sianowa jest dofinansowania kwotą 370,8 mln zł ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu POIiŚ w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

 

Źródło: GDDKiA

 

Przeczytaj też:

Obwodnica Koszalina i Sianowa będzie dokończona

S6 Leśnice–Bożepole Wielkie z zezwoleniem na budowę

S6 Chwaszczyno–Żukowo – pierwszy odcinek OMT w budowie

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in