Trwają konsultacje w ramach Programu Kolejowego CPK. Gdzie powstaną nowe linie kolejowe?
Prawie 700 km nowych linii kolejowych być może powstanie w ramach Programu Kolejowego CPK w pięciu województwach: świętokrzyskim, śląskim, małopolskim, podkarpackim i lubelskim.
Kielce. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu CPK w województwie świętokrzyskim planowana jest budowa 73 km nowych linii. Według założeń inwestora ponad 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej 30 min. dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych. Planowane nowe linie kolejowe w woj. świątokrzyskim to:
- linia nr 89: Końskie – Kielce,
- linia nr 73: Busko Zdrój – Tarnów,
- linia nr 84: Radom – Kunów.
Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tych odcinkach to co najmniej 160 km/godz. Planowane czasy przejazdów:
- Kielce – Warszawa: 1 godz. 20 min. (aktualnie najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz.15 min.,
- Kielce – CPK: 1 godz. 5 min.,
- Kielce – Rzeszów: 1 godz. 35 min. (obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 30 min.).
Fot. pixabay / kurtdeiner
Katowice. Nowe linie kolejowe – plany
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami mają być dwie linie dużych prędkości:
- linia nr 111, stanowiąca przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego;
- linia nr 113 Katowice – Kraków;
Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ), tworząc nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą i innymi miastami.
- linia nr 170 z Chybia przez Jastrzębie Zdrój do Bogumina w Czechach.
Planowane czasy przejazdu:
- Kraków – Katowice: 35 minut,
- Warszawa – Katowice: 1 godz. 45 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 20 min.),
- Warszawa – Bielsko-Biała: 2 godz. 10 min. (dziś minimum to 3 godz. 15 min.),
- Warszawa – Jastrzębie-Zdrój: 2 godz. 25 min.
Polecamy też: Nowe linie kolejowe: Toruń, Bydgoszcz, Poznań. Plany
Kraków. Nowe linie kolejowe – plany
W ramach Programu CPK w woj. małopolskim powstanie 179 km nowych połączeń:
- linie kolejowe nr 111 i 113, spotykające się w WMŚ, które zapewnią nowe połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), Katowicami i Oświęcimiem;
- nowe odcinki linii 73: Busko Zdrój – Tarnów;
- linia nr 96: Tarnów – Nowy Sącz.
Planowane czasy przejazdów:
- Kraków – Olkusz: 30 minut,
- Kraków – Warszawa: 1 godz. 50 min. (zamiast 2 godz. 15 min.),
- Kraków – CPK: 1 godz. 35 min.,
- Kraków – Katowice – 35 min. (teraz najkrótszy czas to – 1 godz. 35 min.),
- Kraków – Bielsko-Biała: 1 godz. (zamiast 2 godz. 45 min.).
Rzeszów. Nowe linie kolejowe – plany
W województwie podkarpackim w ramach Programu CPK ma powstać 155 km nowych linii kolejowych:
- linia nr 58: Łętownia – Rzeszów,
- linia nr 122: Rzeszów – Sanok.
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie poniższych czasów podróży:
- Warszawa – Rzeszów: 2 godz. 40 min. (obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 5 min.),
- Warszawa – Stalowa Wola: 2 godz. 10 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 4 godz. 50 min.),
- Warszawa – Sanok: 3 godz. 25 min. (zamiast 8 godz. 40 min.).
Czytaj: Nowe linie kolejowe: Warszawa, Wrocław, Łódź. Plany
Lublin. Nowe linie kolejowe – plany
W województwie lubelskim w ramach Programu CPK powstanie 187 km nowych odcinków:
- trasa z Lublina, przez Zamość, Tomaszów Lubelski do granicy z Ukrainą;
- linia nr 631 Milanów – Biała Podlaska – Fronołów (jako fragment tzw. Magistrali Wschodniej, łączącej Rzeszów, Lublin i Białystok).
Zaprezentowana podczas konsultacji wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie następujacych czasów podróży:
- Lublin – Warszawa: 1 godz. 25 min. (obecnie najkrótszy czas to 3 godz.),
- Lublin – CPK: 1 godz. 45 min.,
- Lublin – Rzeszów: 1 godz. 40 min. (dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 50 min.),
- Lublin – Białystok: 3 godz. 5 min. (zamiast obecnych 5 godz. 35 min.).
Centralny Port Komunikacyjny
Sprawdź: Centralny Port Komunikacyjny – stan projektu i finansowanie