Centralny Port Komunikacyjny – stan projektu i finansowanie

19.07.2019

Rząd dofinansuje Centralny Port Komunikacyjny kwotą 300 milionów złotych. Spółka CPK przygotowuje się inwentaryzacji środowiskowej, prowadzi konsultacje z przewoźnikami i przymierza się do zlecenia planu generalnego.

 

W czerwcu 2019 r. spółka CPK złożyła do KPRM wniosek o dokapitalizowanie. Po pozytywnym zaopiniowaniu wniosku m.in. przez Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji oraz Prokuratorię Generalną podpisano umowy – inwestycyjną i o objęciu udziałów przez Skarb Państwa. Inwestycja została dokapitalizowana kwotą 300 milionów zł. Środki pozwolą na dalszą działalność spółki CPK, w tym pozyskanie uzgodnień, analiz i dokumentacji niezbędnych do projektowania i budowy zarówno portu lotniczego, jak też towarzyszących mu linii kolejowych.

 

Zobacz: Centralny Port Komunikacyjny – koncepcje architektoniczne. WIZUALIZACJE

Centralny Port Komunikacyjny – stan projektu na lipiec 2019

  • spółka CPK ma w najbliższych planach aktualizację opracowań poprzedzających etap uzgodnień środowiskowych, lokalizacyjnych i fazy projektowania dla inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK, m.in. dla linii dużych prędkości Warszawa–CPK–Łódź–Poznań/Wrocław,
  • ogłoszono postępowanie na inwentaryzację środowiskową w ramach umowy ramowej dla tzw. szprych, czyli zadań w ramach Programu Kolejowego CPK,
  • w planach są postępowania na inwentaryzacje geologiczne,
  • trwają konsultacje strategiczne części lotniskowej CPK. Zaczął działać powołany przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK Komitet Konsultacyjny (ACC), w skład którego wchodzą przedstawiciele linii lotniczych, którzy planują korzystać z nowego lotniska,
  • w najbliższych miesiącach nastapi wybór partnera strategicznego, czyli międzynarodowego podmiotu z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. Zadaniem doradcy będzie bieżąca współpraca ze spółką i jej wsparcie merytoryczne na każdym etapie realizacji projektu,
  • trwają przygotowania do zlecenia na początku 2020 roku planu generalnego CPK (tzw. master planu), który przedstawi m.in. prognozowany rozwój portu lotniczego w perspektywie ponad 10 lat, prognozy ruchu lotniczego, precyzyjne zwymiarowanie planowanej infrastruktury, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy inwestycji,
  • kontynuowane są działania Rady Społecznej jako platformy współpracy i komunikacji między spółką CPK i Biurem Pełnomocnika Rządu ds. CPK a społecznością lokalną, czyli mieszkańcami gmin: Baranów, Teresin, Wiskitki. Pierwsze posiedzenie Rady odbyło się 26 czerwca 2019 r.
  • zabezpieczane są w zasobach Skarbu Państwa nieruchomości zamienne różnych typów odpowiadające potrzebom mieszkańców terenu inwestycji. Trwa identyfikacja i analiza nieruchomości zarządzanych m.in. przez Lasy Państwowe, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, Agencję Mienia Wojskowego i Krajowy Zasób Nieruchomości.

 

Fot. Centralny Port Komunikacyjny według Zaha Hadid Architects

 

Dotychczasowy kapitał zakładowy CPK wynosił 10 mln zł. Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na powołanie spółki celowej i jej zmobilizowanie oraz rekrutację pracowników, np. dla komponentów: kolejowego i lotniskowego. Z tej puli zostały także sfinansowane m.in. wykonanie wstępnej koncepcji portu lotniczego (wskazanie ponad 120 elementów infrastruktury lotniska), rozpoczęcie konsultacji strategicznych CPK z partnerami branżowymi (zarządcami infrastruktury, dostawcami mediów itd.), podział zadań inwestycyjnych miedzy CPK i PKP PLK w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. 10 szprych), rozpoczęcie Regionalnych Konsultacji Strategicznych dotyczących przebiegu linii Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław i start działalności Rady Społecznej.
 

Część lotniskowa inwestycji CPK przeszła Test Prywatnego Inwestora wykonany przez niezależną firmę konsultingową z tzw. wielkiej czwórki. Dokument określił m.in. podstawowe parametry inwestycji i zweryfikował argumenty ekonomiczne przemawiające za jej budową. Wyniki testu pokazały opłacalność budowy CPK dla potencjalnego inwestora prywatnego: zakładana stopa zwrotu wynosi ponad 10 proc. TPI pokazuje, że budowa CPK ma uzasadnienie ekonomiczne i dowodzi opłacalności z perspektywy potencjalnego inwestora prywatnego.
 

Spółka CPK dopuszcza udział finansowania części lotniskowej CPK zarówno ze strony inwestorów finansowych, w tym funduszy inwestycyjnych, emerytalnych, firm ubezpieczeniowych, jak też inwestorów branżowych, np. operatorów lotnisk czy funduszy infrastrukturalnych. Część kolejowa zostanie sfinansowana ze środków budżetowych i unijnych, np.: Programu CEF.

Centralny Port Komunikacyjny

 

Sprawdź też: Warunki użytkowania dźwigów w rejonie lotniska

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in