283 mld zł na realizację istotnych inwestycji kolejowo-tramwajowych w Polsce

17.11.2025

Po słabszym dla branży roku ubiegłym, w 2025 r. odnotowano wyraźne ożywienie w budownictwie kolejowym w Polsce. Łączna wartość niemal 400 największych realizowanych i planowanych inwestycji kolejowych i tramwajowych wzrosła z 200 mld zł do 283 mld zł. Wstępne dane o produkcji budowlano-montażowej za pierwsze trzy kwartały 2025 r. wskazują na imponujący 30% realny wzrost wartości robót w budownictwie kolejowym w ujęciu rok do roku.

 

Raport „Budownictwo kolejowe w Polsce 2026-2031” przygotowała firma badawcza Spectis.

 

W raporcie poddano analizie 120 największych wykonawców kolejowych, zdefiniowanych jako firmy specjalizujące się w realizacji robót w zakresie dróg kolejowych i tramwajowych, trakcji elektrycznej, sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowych obiektów inżynieryjnych. Wprawdzie ich całkowite roczne przychody wyniosły w 2024 r. ponad 43 mld zł, jednak z tej kwoty tylko niecałe 15 mld zł (czyli 34% przychodów ogółem) generowanych było przez segment inwestycji kolejowych.

 

budownictwo kolejowe w Polsce

Fot. stock.adobe/Tomasz Warszewski

 

>>> Uprawnienia budowlane w sterowaniu ruchem kolejowym – gwarancja jakości i bezpieczeństwa

>>> Skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi

>>> Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe

>>> Modernizacja linii kolejowych w ujęciu przepisów prawa

 

Potencjał inwestycyjny budownictwa kolejowego wyraźnie rośnie

Ubiegłoroczna decyzja rządowa o realizacji Kolei Dużych Prędkości miała istotny wpływ na aktualizację wyceny pakietu największych inwestycji kolejowych i tramwajowych w Polsce. W rezultacie łączna wartość niemal 400 projektów wzrosła do 283 mld zł, wobec około 200 mld zł rok wcześniej. Z całkowitej kwoty tylko 33 mld zł (12% całości) przypada na inwestycje w budowie, a 250 mld zł na inwestycje będące na etapie przetargu, planowania lub wstępnej koncepcji. Tak znacząca dysproporcja pomiędzy wartością inwestycji w realizacji a inwestycji planowanych świadczy o dużym długoterminowym potencjale rozwoju tego segmentu budownictwa.

 

Największa wartość inwestycji kolejowych przypada obecnie na województwa: łódzkie, wielkopolskie, mazowieckie, małopolskie, śląskie i dolnośląskie. Łącznie te sześć regionów odpowiada za około 75% wszystkich realizowanych i planowanych inwestycji.

budownictwo kolejowe w Polsce

 

Stopniowy przyrost kolejowego portfela zamówień wiodących wykonawców

Obserwowane w ubiegłych latach osłabienie aktywności przetargowej spółki PKP PLK przez około 2 lata znajdywało odzwierciedlenie w kalkulowanym przez Spectis kolejowym portfelu zamówień czterech wiodących wykonawców (grupy Torpol, Budimex, ZUE, Trakcja), który w trakcie 2023 r. wynosił nieco ponad 6 mld zł, wobec 10 mld zł na koniec 2019 r.

 

Notowana od kilkunastu miesięcy poprawa aktywności przetargowej zaczyna być już widoczna w portfelach zamówień wiodących wykonawców – na koniec II kwartału 2025 r. łączna wartość portfela kolejowego czterech analizowanych wykonawców wyniosła niemal 9 mld zł, wskazując na początek ożywienia w sektorze kolejowym.

 

Polski rynek budownictwa kolejowo-tramwajowego był dotychczas rynkiem mało stabilnym, cechującym się dużą zmiennością wolumenu zamówień i znacząco uzależnionym od aktywności inwestycyjnej jednego zamawiającego, czyli spółki PKP PLK. W perspektywie najbliższej dekady segment ten napędzany będzie jednak również przez drugi silnik, czyli realizację strategii inwestycyjnej spółki CPK.

 

>>> Przetarg na projektowanie i budowę tunelu i stacji kolejowej pod Lotniskiem CPK

>>> Laboratorium kontroli jakości prac budowlanych realizowanych dla PLK

 

Budownictwo kolejowe w Polsce – kolejne przetasowania w rankingach firm wykonawczych

Na przestrzeni ostatnich lat rynek budownictwa kolejowego w Polsce stawał się rynkiem coraz bardziej skoncentrowanym. Jednak w wyniku obserwowanego w 2024 r. spowolnienia inwestycyjnego trend ten wyraźnie wyhamował. Z grupy 120 analizowanych firm, 5 największych wykonawców posiadało w 2024 r. około 40% rynku, wobec 43,5% rok wcześniej.

 

Niezmiennie, liderem rynku budownictwa kolejowego pozostaje grupa Budimex, która jako jedyna posiada dwucyfrowy udział w rynku. Analiza wyników finansowych wykonawców za 2024 r. przyniosła jednak liczne zmiany za plecami lidera. Spośród firm z czołowej dziesiątki istotny wzrost w rankingach odnotowały m.in. grupy Torpol, ZRK-DOM z Poznania, Dolkom oraz Trakcja.

 

W 2024 r. miał także miejsce znaczący wzrost łącznego udziału rynkowego sześciu wykonawców kolejowych, których głównymi udziałowcami są należące do Skarbu Państwa spółki PKP PLK (Trakcja, ZRK-DOM, PPM-T, PNiUIK Kraków, Dolkom) i CPK (Torpol). Utrzymanie się w przyszłości wysokiego udziału oznaczać może wyraźną marginalizację segmentu wykonawców niezależnych od głównych inwestorów na rynku kolejowym.

 

Bartłomiej Sosna, Ekspert rynku budowlanego, Spectis

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in