Przetarg na projektowanie i budowę tunelu i stacji kolejowej pod Lotniskiem CPK

29.10.2025

Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, które wyłoni wykonawcę projektu oraz budowy tunelu i stacji kolejowej wraz z halą peronową pod Lotniskiem CPK. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku. Zawarcie umowy planowane jest w I kwartale 2027 roku, a finał prac w 2031 roku.

 

Tunel wraz z dworcem kolejowym zlokalizowany pod Lotniskiem CPK to jeden z najważniejszych elementów nowego portu lotniczego, który umożliwi jego komunikację zarówno w osi wschód – zachód i północ – południe (po uruchomieniu CMK Północ). Całość prac w ramach przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.

 

tunel pod Lotniskiem CPK

 

Tunel pod Lotniskiem CPK będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) i tunele drogowe na S3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Całkowita długość tunelu to około 6 km, a więc będzie on niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi.

 

W obiekcie o zmiennej szerokości – od około 50 do 160 metrów – zlokalizowanym na osi wschód-zachód, przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do 6 torów. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.

 

>>> CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych

>>> Projekt budowlany terminala pasażerskiego Lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 roku

>>> CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska

>>> Przetarg na badania laboratoryjne w trakcie budowy Lotniska CPK

 

Postępowanie zostało podzielone – w zakresie podstawowym – na dwie części:

  • część pierwsza obejmuje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części wschodniej i centralnej tunelu kolejowego oraz dla dworca kolejowego;
  • część druga przewiduje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części zachodniej tunelu kolejowego wraz z rozplotami.

W każdej części przewidziano także zakresy opcjonalne, obejmujące układ torowy oraz zaprojektowanie, dostawę, uruchomienie i serwis urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania ładunków i osób na niewielkich dystansach.

 

Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów planowane jest w I kwartale 2027 roku. Szczegóły postępowania dostępne są na platformie ezamawiający.pl.

 

Stacja i tunel kolejowy pod Lotniskiem CPK zgodnie z harmonogramami mają zostać oddane do użytku pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Kolejne fragmenty kolejowego „Y” z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania powinny zostać uruchomione do końca 2035 r.

 

Źródło: Biuro prasowe CPK

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in