Centralny Port Komunikacyjny ogłosił postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego, które wyłoni wykonawcę projektu oraz budowy tunelu i stacji kolejowej wraz z halą peronową pod Lotniskiem CPK. Wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać do 12 grudnia 2025 roku. Zawarcie umowy planowane jest w I kwartale 2027 roku, a finał prac w 2031 roku.
Tunel wraz z dworcem kolejowym zlokalizowany pod Lotniskiem CPK to jeden z najważniejszych elementów nowego portu lotniczego, który umożliwi jego komunikację zarówno w osi wschód – zachód i północ – południe (po uruchomieniu CMK Północ). Całość prac w ramach przetargu została podzielona na dwie części. W pierwszym etapie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego podmioty złożą wnioski o dopuszczenie do udziału. Do kolejnego, czyli właściwego etapu dialogu konkurencyjnego, spółka CPK zamierza dopuścić maksymalnie pięciu oferentów w każdej z części postępowania. Wyłoniony podmiot będzie odpowiedzialny zarówno za budowę, jak i prace projektowe stacji i tunelu wraz z halą peronową.

Tunel pod Lotniskiem CPK będzie zdecydowanie większy pod względem kubatury (ok. 3,5 mln m3) od takich obiektów, jak tunel kolejowy koło Limanowej (430 tys. m3) i tunele drogowe na S3 koło Kamiennej Góry (1,3 mln m3), czy na Zakopiance (600 tys.m3). Całkowita długość tunelu to około 6 km, a więc będzie on niemal o 1,5 km dłuższy od tunelu dla kolei dalekobieżnej, który CPK buduje w Łodzi.
W obiekcie o zmiennej szerokości – od około 50 do 160 metrów – zlokalizowanym na osi wschód-zachód, przebiegną linie kolejowe nr: 5, 85 oraz 88. Od wschodniej strony tunelu znajdzie się 6 torów, które w obszarze dworca kolejowego rozwidlą się do 12, a następnie w zachodniej części tunelu zwężą się ponownie do 6 torów. Zachodni wylot, zakończony rozplotami, umożliwi wyjazd w kierunku Gdańska, Katowic i Łodzi, a wschodni pozwoli na bezpośredni przejazd do Warszawy.
>>> CPK wybrał wykonawcę projektu Centrum Przetwarzania Danych
>>> Projekt budowlany terminala pasażerskiego Lotniska CPK gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 roku
>>> CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska
>>> Przetarg na badania laboratoryjne w trakcie budowy Lotniska CPK
Postępowanie zostało podzielone – w zakresie podstawowym – na dwie części:
- część pierwsza obejmuje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części wschodniej i centralnej tunelu kolejowego oraz dla dworca kolejowego;
- część druga przewiduje wykonanie robót budowlanych i niezbędnych prac projektowych dla części zachodniej tunelu kolejowego wraz z rozplotami.
W każdej części przewidziano także zakresy opcjonalne, obejmujące układ torowy oraz zaprojektowanie, dostawę, uruchomienie i serwis urządzeń transportu bliskiego (UTB), służących do przemieszczania ładunków i osób na niewielkich dystansach.
Kryteriami oceny ofert w postępowaniu będą cena, metodyka realizacji przedmiotu zamówienia oraz warunki gwarancji. Rozstrzygnięcie obu części przetargu oraz zawarcie umów planowane jest w I kwartale 2027 roku. Szczegóły postępowania dostępne są na platformie ezamawiający.pl.
Stacja i tunel kolejowy pod Lotniskiem CPK zgodnie z harmonogramami mają zostać oddane do użytku pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Kolejne fragmenty kolejowego „Y” z Łodzi do Wrocławia i z Sieradza do Poznania powinny zostać uruchomione do końca 2035 r.
Źródło: Biuro prasowe CPK




