Odcinek linii kolejowej E-59 Rokietnica–Wronki został przebudowany za 556 mln zł. Powstał też most przez Wartę we Wronkach.
Linia kolejowa E-59 Rokietnica–Wronki o długości 35,14 km jest częścią linii kolejowej relacji Poznań Główny–Szczecin Główny. Linia E-59 stanowi fragment transeuropejskiej sieci transportowej.
Budimex zakończył prace związane z modernizacją układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku E-59 Rokietnica–Wronki. Przebudowa objęła: nawierzchnię torową, sieć trakcyjną, zasilanie, naprawę i modernizację obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę peronów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowego odwodnienia.
Zakres prac:
- przebudowa 77 km toru kolejowego,
- przebudowa 74 km sieci trakcyjnej,
- przebudowa 2 stacji kolejowych: Szamotuły i Wronki oraz 3 przystanków: Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo,
- budowa 2 przejść pod torami: Szamotuły i Wronki,
- przebudowa 10 peronów wraz z małą architekturą oraz dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
- modernizacja 18 mostów i wiaduktów kolejowych i drogowych,
- modernizacja 19 przejazdów kolejowo-drogowych.
– Realizacja tej inwestycji miała na celu przede wszystkim podniesienie prędkości ruchu pasażerskiego do 160 km na godzinę, zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych, zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim chodzi o zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej dla pasażera poprzez skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie komfortu podróży i eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się – mówi Paweł Chlasta, dyrektor kontraktu Budimex SA.
Prace torowe na odcinku E-59 Rokietnica–Wronki wykonawca realizował nowym sprzętem trakcyjnym, korzystając z własnego parku maszynowego. Zabudowano 55 rozjazdów kolejowych, z czego większość dostarczana była w technologii blokowej podczas 4-godzinnych zamknięć nocnych linii. W ramach zrealizowanych robót wykorzystano: 51 km kolumn przemieszczeniowych DSM do wzmocnienia podtorza, 18 km prefabrykowanych pali żelbetowych oraz ponad 0,5 mln t kruszyw (do wykonania tego zadania potrzeba było aż 660 wyłączeń nocnych w całej linii kolejowej, ponieważ przez cały czas linia była czynna i korzystali z niej pasażerowie).
Kontrakt obejmował również budowę nowoczesnego, zaawansowanego technicznie mostu przez Wartę we Wronkach.
– Innowacyjność wykorzystanego rozwiązania technicznego polega na zastosowaniu konstrukcji ustroju nośnego, którego głównym elementem jest trójprzęsłowa konstrukcja zespolona w postaci pojedynczego dźwigara stalowego kratowego z żelbetową płytą współpracującą. Długość mostu w osiach dylatacji to 193 m. Natomiast rozpiętość teoretyczna przęseł wynosi 86 m długości dla przęsła nurtowego, a przęsła zalewowe mierzą odpowiednio po 52 m długości. Zastosowana technologia pozwoliła na skrócenie czasu realizacji mostu w zakresie jednego toru do 180 dni. Należy tutaj podkreślić, że tego rodzaju rozwiązanie jest pierwszym zastosowanym w Polsce przez firmę Budimex – mówi Maciej Olek, dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.
Inwestorem przebudowy są PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Umowę podpisano 14 września 2018 r. Prace zrealizowano w terminie kontraktowym. Wartość prac wyniosła 556 mln zł netto.
Przeczytaj też:
Koleje Wielkopolskie z nowym PUT w Węgrowcu
Kolej w Małopolsce z dofinansowaniem
Dworzec Bydgoszcz Zachód będzie przebudowany