Dworzec w Kołobrzegu zostanie przebudowany

22.08.2022

Elewacja z cegły klinkierowej, w niższej części budynku wykonana w konstrukcji muru pruskiego, wysoka wieża z nowym hełmem oraz iluminacja podkreślająca charakterystyczną bryłę – tak będzie wyglądał dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac i przekazały plac budowy.

 

Inwestycja to kompleksowa przebudowa dworca. Jest ona realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej dworzec w Kołobrzegu, który pochodzi z 1904 roku odzyska swój historyczny wygląd. Renowację przejdzie elewacja, która zostanie pokryta w większości cegłą klinkierową. W niższej parterowej części budynku planuje się odtworzenie muru pruskiego. Znajdzie się on również tuż po hełmem wieży, która ma wysokość 17,5  metra. Odzyska ona historyczny, bardziej spiczasty kształt oraz iglicę. Odtworzone na wzór historycznych zostaną również stolarka okienna i drzwiowa, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe okna holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, zlokalizowane w elewacji od strony miasta. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśli nocna iluminacja.

 

Dworzec w Kołobrzegu

Dworzec w Kołobrzegu przed remontem. Fot. stock.adobe/M. G. Koperkiewicz

 

Centrum obsługi podróżnych będzie hol dworca, zlokalizowany w centralnej części budynku. Połączy on w swoim wyglądzie historię i nowoczesność. Bez zmian pozostanie jego układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przejdzie fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufity zostaną pomalowane na jasny kolor, a posadzki utrzymane w kolorze antracytowym. W holu nowymi elementami wystroju wnętrza będą koliste żyrandole o nowoczesnym designie, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty na rozkłady jazdy, zegar oraz ławki z drewnianymi siedziskami. Tuż przy holu będzie mieścić się przestronna poczekalnia, również urządzona w stylu nowoczesnym. Na jednej ze ścian zostanie wyeksponowana płaskorzeźba przedstawiająca mewy na tle fal morskich. W strefie obsługi podróżnych znajdą się kasy biletowe, pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi, informacja turystyczna oraz lokale na wynajem. Natomiast we wschodniej części obiektu będzie dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych będą klimatyzowane.

 

>>> Osiedle Wyspa Solna w Kołobrzegu już w III etapie

>>> Dworzec Gdańsk Wrzeszcz przejdzie remont

>>> Inwestycje kolejowe w Polsce warte 125 mld złotych

 

Dworzec będzie również bardziej komfortowy dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Dzięki wyprofilowaniu nawierzchni  zniwelowana zostanie różnica w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych będą ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Natomiast dla osób poruszających się na wózkach – likwidacja progów i wprowadzenie automatyki drzwiowej.

 

Dzięki inwestycji dworzec stanie się również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony od wewnątrz. Stratom ciepła zapobiegnie również nowa stolarka okienna i drzwiowa, a także kurtyny powietrzne zamontowane w holu dworca. W budynku zaprojektowano energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system BMS (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie wody oraz energii elektrycznej i cieplnej. Dworzec będzie pozyskiwał również „zieloną energię” z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej zlokalizowanej w sąsiedztwie budynku. Na dworcu będzie również bezpieczniej dzięki nowoczesnemu systemowi monitoringu.

 

W otoczeniu dworca zostaną ułożone nowe chodniki oraz zamontowane elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze czy oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie zostanie wybudowana wiata rowerowa.

 

Koszt przebudowy dworca w Kołobrzegu to łącznie 24,36 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych jest firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś. Planowany termin otwarcia dworca dla podróżnych po przebudowie to pierwsza połowa 2024 roku.

 

Źródło: PKP S.A.

 

>>> Inteligentne rozjazdy kolejowe

>>> Innowacyjna technologia wzmocnienia nasypu kolejowego

>>> Miliard złotych na nowe przystanki kolejowe

>>> Akustyka w pobliżu linii kolejowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in