Dworzec Siemiatycze przebudowany

08.01.2021

Dworzec Siemiatycze został gruntownie przebudowany i udostępniony podróżnym pod koniec 2020 r.

 

Dworzec Siemiatycze

 

Dworzec Siemiatycze to czwarta inwestycja w województwie podlaskim, która przeszła metamorfozę w 2020 roku, po Białymstoku, Bielsku Podlaskim i Czeremsze, w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023.

Renowację przeszła elewacja budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, m.in. gzymsami i pilastrami. Z okien dworca usunięto kraty, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Ponadto przeprowadzono takie prace budowlane, jak wykonanie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów, wyburzenie ścianek działowych, wzmocnienie stropów między kondygnacjami, wymiana więźby dachowej oraz poszycia dachu. Wyburzono także dawny szalet znajdujący się w pobliżu dworca.

Dworzec Siemiatycze także wewnątrz przeszedł modernizację. Udostępniono podróżnym hol pełniący funkcję poczekalni, z nowymi ławkami, koszami, planszami z rozkładami jazdy pociągów, nowoczesnym oświetleniem oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów, a także system informacji głosowych dostosowujący głośność do otoczenia. Powstały toalety dla podróżnych, także przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Z myślą o nich zlikwidowano także bariery architektoniczne w budynku, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące w budynku dworca i w jego bezpośrednim otoczeniu. Zamontowano pochylnię o łagodnie wyprofilowanym nachyleniu, ułatwiającą dostęp do budynku z poziomu placu przed dworcem.

W obiekcie zamontowano system monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe. Dworzec Siemiatycze stał się także bardziej ekologiczny dzięki nowemu energooszczędnemu oświetleniu wraz z automatyką sterującą, ociepleniu budynku oraz zastosowaniu stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikania ciepła. Całość urządzeń i systemów zamontowanych na dworcu będzie nadzorowana przy pomocy systemu BMS (Building Management System), co przyczyni się dodatkowo do optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody.

Przebudowano otoczenie dworca. Ułożono nowe nawierzchnie. Na placu przed dworcem wytyczono 19 miejsc postojowych (w tym po dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz rodzin z dziećmi) i zmieniono organizację ruchu. Wykonano elementy małej architektury: kosze, ławki i stylizowane na historyczne lampy. Uporządkowano również zieleń. W pobliżu wykonano wiatę rowerową ze stojakami.

Koszt to przebudowy dworca w Siemiatyczach wyniósł blisko 9,5 mln zł. Inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

 

Źródło: MI

 

Czytaj także: Kolej w Polsce – aktualna sytuacja i plany inwestycyjne. RAPORT

Dworzec w Nidzicy otwarty

Węzeł kolejowy Gdynia Port w trakcie modernizacji

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in