Dworzec Pionki oddany do użytku

15.01.2024

Zabytkowy dworzec Pionki przeszły metamorfozę. Przywrócono jego historyczny wygląd, dostosowując go jednocześnie do współczesnych standardów.

 

dworzec Pionki

 

Dworzec Pionki został wybudowany w 1925 r. i jest przykładem tzw. stylu dworkowego w architekturze dworcowej. Obecnie znajduje się pod opieką konserwatorską budynku.

Dzięki renowacji elewacja odzyskała historyczny wygląd i dawną perłowobiałą kolorystkę. Natomiast stylizowana na historyczną stolarka została pomalowana na zielono. Odtworzone zostały również pierwotne detale architektoniczne w postaci np. attyk dachowych, a także naprawiono schody zewnętrzne. U szczytu fasady od strony miasta przywrócono symbol PKP z lat 20. XX w. Od strony peronów, tak jak dawniej, pojawiło się godło II Rzeczypospolitej Polskiej z datą budowy dworca. Wtedy stacja nosiła jeszcze nazwę Zagożdżon, którą zmieniono na Pionki dopiero w 1932 r. Dworzec w nowej odsłonie zyskał również iluminację.

Na parterze znajduje się przestronny hol. W jego wystroju pozostawiono elementy zabytkowe, takie jak kremowa posadzka z czerwonymi wstawkami, dwie kolumny, drewniana boazeria na ścianach oraz poddane pieczołowitej konserwacji drewniane wiatrołapy przy obu wejściach do poczekalni. Ciekawostką jest historyczny kaflowy piec, który przeszedł renowację. Hol po przebudowie dworca jest w pełni ogrzewany i klimatyzowany, a także wyposażony m.in. w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także mapę dotykową dworca. Na parterze znajdują się toalety oraz niewielki lokal komercyjny, a na piętrze budynku – pomieszczenia do wynajęcia. Dworzec Pionki został też przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W budynkach wdrożone zostały nowoczesne rozwiązania techniczne, a także system inteligentnego zarządzania budynkami (Building Management System). Zamontowane zostały także nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Metamorfozę przeszło również otoczenie dworca. W pobliżu budynku od strony peronów wybudowana została wiata rowerowa. W jego sąsiedztwie znalazły się także ławki, kosze i oświetlenie oraz ułożone zostały nowe chodniki.

Przebudowa dworca Pionki wyniosła 11,2 mln zł brutto. Dokumentację projektową modernizacji dworca opracowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o., a wykonawcą prac budowlanych była Korporacja Budowlana „DARCO” Dariusz Żak. Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Czytaj także:

Dworzec w Olsztynku po renowacji

Dworzec Hel otwarty

Dworzec w Kołobrzegu odrestaurowany

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in