Dolina Popradu zyska nowoczesne dworce

13.04.2022

W Dolinie Popradu rozpoczyna się przebudowa dworców: Dworce Zubrzyk, Rytro i Barcice. Ich koszt wyniesie odpowiednio 3,36 mln, 6,44 mln i 4,22 mln zł. Będą gotowe na początku 2023 r.

 

 

 

Dolina Popradu zyska w sumie 12 nowych dworców. Dworce Zubrzyk, Rytro i Barcice to pierwsze trzy w tym rejonie, których przebudowa już się zaczyna. W Dolinie Popradu w ramach PID 2016–2023 zostanie przebudowanych jeszcze 9 dworców: Piwniczna, Piwniczna-Zdrój, Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój, Stary Sącz, Łomnica-Zdrój, Młodów oraz Milik.

 

Dolina Popradu będzie mieć nowe dworce

 

Dworzec w Zubrzyku

Dzięki modernizacji dworzec w Zubrzyku będzie łączył styl nowoczesny ze stylem górskim i skandynawskim. Elewacja będzie biała, z dużymi powierzchniami przeszklonymi w obrębie poczekalni oraz detalem w postaci drewnopodobnej okładziny wykonanej z bazaltu. Od strony peronów zostanie zamontowany zegar. Poszycie dachu będzie wykonane z blachy aluminiowo-cynkowej oraz zostanie zainstalowana iluminacja nocna w technologii LED. Nad wejściem do budynku będzie zadaszenie.

Wewnątrz znajdzie się poczekalnia, w której część ścian została przeszklona, a pozostałe pomalowane na biało. Dopełnienie aranżacji wnętrza stanowi sufit, gdzie zdecydowano się na wyeksponowanie delikatnie zdobionych krokwi. W poczekalni podróżni znajdą ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano toalety.

Na zewnątrz dworca zostaną ułożone nowe chodniki, uporządkowana zieleń, zamontowane nowe elementy małej architektury, a także powstanie wiata rowerowa ze słupkiem naprawy rowerów oraz dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.

 

 

Dolina Popradu

 

Dworzec w Rytrze

Dworzec w Rytrze zachowa swoją historyczną bryłę i elewację, która zostanie pomalowana na jasny kolor. W projekcie uwzględniono renowację cokołu z piaskowca oraz odtworzenie stolarki okiennej i drzwiowej na wzór historycznej. Ciekawostką będzie przywrócenie wiaty od strony peronów, która zostanie wsparta na drewnianych słupach i pokryta, jak całe zadaszenia, dachówką w kolorze naturalnej czerwieni. Całość podkreśli iluminacja budynku. Nowymi elementami będą napisy przestrzenne z nazwą stacji.

Nowoczesną przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano w centralnej części dworca. Dominującymi kolorami będą tu biel (sufit, ściany) i jasne szarości (posadzka gresowa, okładzina winylowa w dolnej części ścian). Całość aranżacji uzupełnią wykonane ze stali nierdzewnej ławki, a także gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowoczesny charakter wnętrza podkreślą, proste i geometryczne oprawy LED. Poczekalnia będzie centrum dworca. Natomiast w skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami od zewnątrz, zaprojektowano przestrzeń na potrzeby samorządu lokalnego, lokale na wynajem oraz przeznaczone na potrzeby spółek kolejowych.

Po obydwóch stronach budynku powstaną parkingi rowerowe. Od strony południowej zostanie wybudowana wiata wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej – stojaki rowerowe, za którymi na trawniku znajdzie się rzeźba kwietna. Nowe będą nawierzchnie piesze wokół dworca oraz elementy małej architektury – ławki, kosze oraz gabloty. Na dotychczasowym parkingu przewidziano natomiast naprawę nawierzchni oraz wyznaczenie miejsc postojowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami.

 

Dolina Popradu

 

Dworzec w Barcicach

Renowację przejdzie elewacja budynku dworca w Barcicach, która zyska jasnobeżowy kolor, a w górnych partiach zostanie pokryta brązowym deskowaniem. Zostaną wykonane: brązowa stolarka okienna i drzwiowa, odtworzona na wzór historycznej, wiata przylegająca do dworca oraz nowe poszycie dachowe wykonane z dachówki w kolorze naturalnej cegły. Ciekawym elementem wyglądu dworca będą nowe podświetlane napisy oraz zegar semaforowy zamontowany na elewacji od strony peronu. Elewacja zyska również iluminację nocną.

Wnętrze dworca to połączenie nowoczesności i historii. Jego centralnym punktem będzie poczekalnia utrzymana w odcieniach bieli i szarości. Białe będą prawie całe ściany i sufit, a jasnoszare – posadzka i okładziny w dolnej części ścian. Architekci zdecydowali się również na wyeksponowanie drewnianych krokwi w suficie wyższej części poczekalni. W poczekalni podróżni znajdą ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej sąsiedztwie zaprojektowano toalety. Pozostałe pomieszczenia na dworcu przeznaczono pod funkcje techniczne.

Z otoczenia dworca zniknie znajdujący się tuż obok budynek gospodarczy, a jego miejsce zajmą tereny zielone, w których sąsiedztwie powstanie wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku oraz słupkiem naprawczym dla jednośladów. Tuż przy dworcu zaprojektowano również nowe chodniki oraz miejsce parkingowe dla osoby z niepełnosprawnościami, a także kilka miejsc postojowych. Całość aranżacji przestrzeni w najbliższej okolicy dworca zostanie uzupełniona o elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze, oświetlenie oraz rzeźbę kwietną.

 

Dolina Popradu

 

Dolina Popradu z ekologicznymi i bezpiecznymi dworcami

Dworce w Zubrzyku, Rytrze i Barcicach dzięki przebudowom staną się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku, a także bezpieczne. Zaprojektowano likwidację barier architektonicznych utrudniające poruszanie się w ich przestrzeni osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wprowadzono również szereg usprawnień, m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz oraz plany dotykowe dworców. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami będą dostosowane toalety, a przy każdym dworcu pojawią się miejsca parkingowe przeznaczone dla tych osób.

Dworce będą przyjazne również środowisku. Każdy z nich zostanie wyposażony w oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą, panele fotowoltaiczne do produkcji zielonej energii oraz systemy BMS (Building Management System) sterujące urządzeniami i instalacjami w budynku, zapewniające optymalizację zużycia wody, energii, elektrycznej i cieplnej. Wśród zaprojektowanych rozwiązań ekologicznych znalazły się pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła.

Wszystkie dworce zostaną wyposażone w nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

 

Dolina Popradu będzie mieć komfortowe dworce w Zubrzyku, Rytrze i Barcicach już na początku 2023 r. Koszt inwestycji to odpowiednio 3,36 mln, 6,44 mln i 4,22 mln zł. Inwestycje są realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Małopolskiego.

 

Źródło: MI

 

Przeczytaj też:

Dworzec w Sochaczewie w przebudowie

Dworzec Dębe Wielkie otwarty

Dworzec w Kielcach – rusza przebudowa

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in