Nowe linie kolejowe: Szczecin, Zielona Góra, Gdańsk, Opole. Plany

26.11.2019

W ramach Programu Kolejowego CPK planowana jest budowa około 1600 kilometrów nowych linii kolejowych. Jak zmodernizowane zostaną linie prowadzące do Szczecina, Gdańska, Opola i Zielonej Góry? Z jaką prędkością pojadą pociągi?

 

Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe przeprowadzili w regionach konsultacje odnośnie przebiegu nowych linii kolejowych prowadzących do Szczecina, Gdańska, Zielonej Góry, Opola i Gorzowa.

 

Fot. pixabay / Didgeman

Szczecin. Nowe linie kolejowe – plany

Priorytetowymi inwestycjami CPK mają być linie kolejowe dużych prędkości:

  • Warszawa CPK – Poznań i Warszawa – CPK – Trójmiasto,
  • nowa linia Nakło n. Notecią – Okonek.

Przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/godz. zakłada się następujące czasy porzejazdu:

  • Warszawa – Szczecin przez Poznań – czas przejazdu ma skrócić się dwukrotnie (teraz najkrótszy czas to 6 godz. 20 min.),
  • Koszalin – Warszawa – 4 godz. 15 min. (zamiast 5 godz. 10 min.),
  • Szczecin – CPK – 4 godz.,
  • Kołobrzeg – Warszawa – 4 godz. 30 min. (zamiast 5 godz. 45 min.),
  • Kołobrzeg – do CPK – 4 godz. 15 min.

Gorzów i Zielona Góra. Nowe linie kolejowe – plany

W województwie lubuskim zaplanowano budowę 15 km nowych linii oraz modernizację 250 km istniejących linii kolejowych.

Szacuje się, że czasy przejazdów będą wynosiły:

  • Warszawa – Zielona Góra (przez Nową Sól, Głogów i Kalisz) – 3 godz. 25 min.,
  • Zielona Góra – CPK – 3 godz. 10 min. (przez Nową Sól, Głogów i Kalisz),
  • Gorzów – CPK – 3 godz. 10 min. (przez Krzyż, Poznań i Kalisz),
  • Warszawa – Zielona Góra (przez Poznań i Zbąszyń) – 3 godz. 35 min.,
  • Warszawa – Gorzów (przez Poznań i Zbąszyń) – 3 godz. 35 min.

W 2019 roku najkrótszy czas przejazdu z Warszawy do Zielonej Góry to 5 godz., a do Gorzowa – 5 godz. 40 min.

Gdańsk. Nowe linie kolejowe – plany

Kluczową dla mieszkańców Pomorza inwestycją w ramach Programu Kolejowego CPK będzie budowa linii dużej prędkości pomiędzy Warszawą, CPK a Warlubiem koło Grudziądza (tzw. CMK Północ), połączona z modernizacją – do prędkości 200 km/godz. – istniejących odcinków od Warlubia przez Trójmiasto do Słupska. Łącznie na terenie województwa modernizacją objęte będzie 378 km linii kolejowych.
 

Zakładane czasy przejazdów:

  • Warszawa – Gdańsk – do 2 godzin (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.),
  • Gdańsk – CPK – 1 godz. 45 min.,
  • Gdynia – Warszawa – 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.),
  • Gdynia – CPK – 2 godz. 10 min.

Opole. Nowe linie kolejowe – plany

Jak wynika z założeń inwestycyjnych, przy prędkości 250 km/godz. możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Opola: do Warszawy – 2 godz. 35 min. (teraz najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.), do CPK– 2 godz. 20 min., a do Kłodzka – 1 godz. 10 min. (zamiast obecnych 2 godz. 35 min.).

 

Centralny Port Komunikacyjny

 

Sprawdź też:

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in