Dworzec w Świebodzinie otwarty

06.12.2023

Dworzec w Świebodzinie został oddany do użytku po kompleksowej renowacji. Przywrócono mu historyczny kształt i unowocześniono go.

 

Dworzec w Świebodzinie

 

Dworzec w Świebodzinie został wybudowany w 1872 r. i objęty jest opieką konserwatora zabytków. Dzięki modernizacji odzyskał historyczny wygląd. Odrestaurowana została elewacja wykona z czerwonej i żółtej cegły licowej wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Odtworzono na wzór historycznej stolarkę okienną i drzwiową, a także dwa zegary. Nowością są przestrzenne logotypy PKP S.A. oraz napisy „Świebodzin” od strony peronów i „dworzec kolejowy” od strony miasta. Nocą bryłę dworca podkreśla nowa iluminacja budynku, w tym niewielkie, stylizowane na wzór historycznych lampy.

Dworzec w Świebodzinie zyskał również nowe wnętrze. W holu i poczekalni odtworzono na wzór oryginalnej posadzkę ze wzorem w jasnobeżowo-szarą szachownicę z bordiurą z geometrycznym ornamentem. Zabytkowe są również żeliwne kolumny w poczekalni, a także okładziny ścian wykonane z brązowej cegły szkliwionej. Uwagę zwracają fragmenty oryginalnego stropu wsparte na kolumnach. Pozostałe elementy wnętrza są nowoczesne. Przestrzeń obsługi podróżnych wyposażono w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze dworca zlokalizowano również kasy biletowe, toalety oraz lokale przeznaczone na wynajem. Większość pomieszczeń na piętrze zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego i obsługi PKS. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, wykonano także windę.

Dworzec w Świebodzinie został przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami: zlikwidowano bariery architektoniczne, zamontowano oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planami dworca oraz ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

W obiekcie zamontowano energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą. Ograniczono straty ciepła poprzez ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. Dworzec zyskał również system inteligentnego zarządzania budynkiem – BMS. Zainstalowano systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Budynki sąsiadujące z dworcem zostały przebudowane i zyskały nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem ułożono nawierzchnię z wykorzystaniem historycznej, kamiennej kostki brukowej. W sąsiedztwie wykonano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Zamontowano również nowe elementy małej architektury.

 

Przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych trwała nieco ponad 2 lata. Koszt przebudowy wyniósł 25,7 mln zł brutto. Wykonawcą robót budowlanych była firma Berger Bau Polska, inżynierem kontraktu – SAFEGE S.A.S., natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.

 

Źródło: PKP S.A.

 

Czytaj także:

Dworzec w Dąbrowie Górniczej zmodernizowany

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów po remoncie

Stacja Ożarów Mazowiecki po przebudowie

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in