Inwestycja o wartości ponad 900 milionów złotych obejmuje łącznie 66 kilometrów torów.
Efektem przebudowy torów, przejazdów kolejowo-drogowych i obiektów inżynieryjnych będzie skrócenie czasu podróży o kilkanaście minut oraz zwiększenie sprawności przewozów. Wybudowanie nowych peronów na 13 stacjach i przystankach zapewni podróżnym większy komfort i bezpieczeństwo.

Demontaż sieci trakcyjnej. Fot. Paweł Babiarz, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Całość przedsięwzięcia inwestycyjnego obejmuje łącznie 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola–Tarnobrzeg–Sandomierz–Ocice–Padew. Realizację zaplanowano do II kwartału 2028 r.
Zasadnicze prace na odcinkach linii kolejowych Sandomierz–Chmielów i Sobów–Zbydniów rozpoczęły się na przełomie listopada i grudnia 2025 r. Początkowe roboty polegają głównie na demontażu starych szyn, podkładów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń elektroenergetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Działania te umożliwią przygotowanie gruntu pod budowę nowej infrastruktury kolejowej. Niezbędne materiały zostały zgromadzone na placu budowy.
Budowa nowych torów wraz z siecią trakcyjną, a także przebudowa obiektów inżynieryjnych, przejazdów kolejowo-drogowych i urządzeń, ma na celu podniesienie sprawności i bezpieczeństwa na trasach Stalowa Wola–Tarnobrzeg–Sandomierz–Ocice–Padew. Prędkość maksymalna pociągów pasażerskich wzrośnie do 120 km/h, a towarowych do 110 km/h. Czas przejazdu między Sandomierzem a Padwią skróci się o około 10 minut. Pociągi Intercity na odcinkach Stalowa Wola Rozwadów–Sobów i Sobów–Padew pokonają trasę o około 13 minut szybciej.
>>> PKP PLK modernizuje trasę Lębork–Łeba i buduje nową linię do elektrowni jądrowej
>>> 283 mld zł na realizację istotnych inwestycji kolejowo-tramwajowych w Polsce
>>> Uprawnienia budowlane w sterowaniu ruchem kolejowym – gwarancja jakości i bezpieczeństwa
>>> Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe
>>> Modernizacja linii kolejowych w ujęciu przepisów prawa
Zmodernizowane perony na stacjach i przystankach w Tarnobrzegu, Tarnobrzegu Sobowie, Tarnobrzegu Ocicach, Tarnobrzegu Olszynce Grębowskiej, Chmielowie, Wielowsi, Dąbrowicy Małopolskiej, Turbi, Kępiu Zaleszańskim, Zbydniowie, Skopaniu oraz Padwi Narodowej będą ważnym efektem przedsięwzięcia. Nowe obiekty ułatwią dostęp do pociągów wszystkim podróżnym, w tym osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się, dzięki zastosowaniu pochylni i oznakowań dotykowych. Powstaną nowe wiaty, ławki oraz gabloty z czytelną informacją pasażerską.
Zadanie polegające na opracowaniu projektu wykonawczego i wykonaniu robót budowlanych jest realizowane w ramach projektu pod nazwą: „Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola–Tarnobrzeg–Sandomierz–Ocice–Padew”.
Finansowanie przedsięwzięcia zaplanowano w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.




