Decyzja ZRID wydana – obwodnica Stargardu wchodzi w fazę realizacji

28.11.2025

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Stargardu, przebiegającej w ciągu drogi krajowej nr 20 (DK20). Otrzymanie tej decyzji formalnie rozpoczyna etap prac budowlanych w terenie dla projektu realizowanego w formule „projektuj i buduj”. Planowany termin zakończenia budowy 4,5-kilometrowej trasy to druga połowa 2027 roku.

 

Inwestycja o wartości 76 milionów złotych jest realizowana przez firmę Strabag, z którą umowę podpisano 31 lipca 2024 r. Proces przygotowawczy przebiegł sprawnie – po 10 miesiącach prac projektowych złożono wniosek o ZRID, a sama procedura administracyjna, w tym ponowna ocena oddziaływania na środowisko, zajęła niespełna sześć miesięcy.

 

obwodnica Stargardu

 

Przekazanie placu budowy wykonawcy ma nastąpić w grudniu 2025 r., co umożliwi rozpoczęcie wstępnych działań. Zasadnicze roboty budowlane, na pełną skalę, przewidziano na wiosnę 2026 roku, po zakończeniu sezonu zimowego. Równocześnie, na półmetku znajdują się już badania archeologiczne prowadzone w obszarze inwestycji.

 

Obecnie ruch tranzytowy przez Stargard odbywa się drogą krajową nr 20, która prowadzi przez centrum miasta, charakteryzując się licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Kierowcy, chcąc ominąć miasto, od kilkunastu lat korzystają z drogi ekspresowej S10.
Nowa obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, co przyczyni się do redukcji poziomu hałasu, poprawy bezpieczeństwa oraz ograniczenia negatywnych skutków komunikacyjnych. Trasa obwodnicy jest krótsza o niemal 3 km od obecnego przebiegu DK20 przez centrum (7,4 km), co, w połączeniu z charakterystyką drogi (brak ograniczeń prędkości, skrzyżowań i przejść), skróci czas przejazdu nawet czterokrotnie.

 

>>> Obwodnica Gryfina oddana do ruchu

>>> GDDKiA wybrała wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina

 

Parametry techniczne obwodnicy zakładają budowę jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa rozpocznie się na węźle Stargard Wschód (połączenie DK20 i S10) i skieruje się na północ. W ramach inwestycji powstanie infrastruktura towarzysząca, w tym wiadukt dla drogi gminnej, zatoka kontrolna dla Inspekcji Transportu Drogowego, most nad rzeką Krąpiel zintegrowany z przejściem dla zwierząt, a także wiadukt w ciągu drogi powiatowej Strachocin–Sułkowo. Obwodnica zakończy się włączeniem w istniejący przebieg DK20, około 500 metrów za granicą miasta, przechodząc wcześniej nad linią kolejową nr 202 Stargard–Gdańsk.

 

obwodnica Stargardu

 

Inwestycja w Stargardzie jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W województwie zachodniopomorskim dwie obwodnice – Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20) – zostały już oddane do użytku. Cztery kolejne są w trakcie robót budowlanych (Szwecja, Wałcz, Rusinowo, Kołbaskowo), a dla obwodnicy Złocieńca (DK20) trwają prace projektowe.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in