Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6, które omijają Szczecin od południa oraz wschodu i domknie ring wokół miasta.
Droga będzie miała duże znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. W centrum Szczecina zmniejszy się ruch samochodowy, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.
Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM. Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnię zaprojektowano na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 m.
>>> S10 Szczecin Kijewo–Szczecin Zdunowo w realizacji
>>> Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej nr 203
>>> Powstanie obwodnica Dobiegniewa w ciągu drogi krajowej nr 22

Zachodnia Obwodnica Szczecina – odcinki realizacyjne
Kołbaskowo–Dołuje (13,6 km)
Odcinek ten rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu drogi krajowej nr 13. Tu Zachodnia Obwodnica Szczecina, poprzez nowy układ drogowy, włączy się do autostrady A6. Trasa przetnie następnie wiaduktem linię kolejową Berlin–Szczecin. Dalej droga będzie biegła w kierunku północnym i od wschodu ominie miejscowość Będargowo. Następnie S6 przetnie linię kolejową Szczecin–Stobno Szczecińskie (będzie tu estakada o długości 284 m – najdłuższy obiekt mostowy na całej obwodnicy). S6 między Dołujami i Skarbimierzycami przejdzie wiaduktem nad drogą krajową nr 10. Węzeł drogowy Dołuje powstanie 900 m na północ od drogi krajowej nr 10 i połączy S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu drogi krajowej nr 10, która będzie budowana równolegle z obwodnicą przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu drogi krajowej nr 10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 ominie od zachodu Wołczkowo.
Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym osiem przejść dla zwierząt. Powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.
Odcinek wykona firma PORR. Wartość kontraktu: 776,76 mln zł
Dołuje–Police (11,9 km)
Odcinek ten rozpocznie się na zachód od miejscowości Wołczkowo. Nowa trasa przetnie drogę powiatową Wołczkowo–Dobra. Węzeł drogowy Dobra powstanie w nowej lokalizacji. Połączy S6 od wschodu z obwodnicą Wołczkowa (przewidzianą do realizacji przez gminę Dobra), a od zachodu z ul. Dereszową i przez nią z istniejącą drogą powiatową. Dalej nowa S6 przejdzie między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. Na południe od tej pierwszej miejscowości będzie zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych Sławoszewo. Dalej obwodnica skieruje się na wschód i wejdzie w tereny leśne, gdzie przewidziano realizację czterech górnych przejść dla zwierząt. Na południe od Tanowa S6 przetnie drogę wojewódzką nr 115, a następnie na wschód od tej miejscowości drogę wojewódzką 114, gdzie powstanie węzeł drogowy Tanowo. Następnie droga ekspresowa będzie prowadziła na północ od miejscowości Trzeszczyn. Tu zakończy się drugi odcinek realizacyjny.
W ramach odcinka Dołuje–Police powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.
Odcinek wykona firma NDI. Wartość kontraktu: 694,78 mln zł.
Zachodnia Obwodnica Szczecina, wizualizacja odcinka Dołuje – Police
Police–Goleniów (23,4 km)
Odcinek rozpocznie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła w Policach (prowadzącymi do zakładów chemicznych). Przy węźle będzie zlokalizowany obwód drogowy wraz z centrum zarządzania tunelem. Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami zakładów chemicznych, liniami kolejowymi, drogą wojewódzką nr 114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. S6 po wyjściu na poziom terenu będzie biegła w kierunku miejscowości Święta, którą ominie od północy. Dalej droga będzie prowadziła w kierunku wschodnim, przechodząc na północ od miejscowości Modrzewie. Tu zaplanowano węzeł drogowy na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 111. Około 2,5 km na wschód od węzła drogowego Modrzewie powstanie MOP Bolesławice. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o wylot w kierunku nowej S6.
Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Odcinek wybuduje konsorcjum firm NDI i DOGUS. Wartość kontraktu wynosi ponad 5,3 mld zł.
Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Źródło: GDDKiA




