Zakończyła się budowa gazociągu Kędzierzyn-Koźle – Racibórz

23.10.2025

Inwestycja jest pierwszym etapem projektu budowy gazociągu Kędzierzyn-Koźle – Racibórz – Rybnik. Obecnie trwa budowa gazociągu z Raciborza do Rybnika. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to drugi kwartał 2026 r. Łącznie powstanie niemal 76 km nowej sieci gazociągu. To jedno z ważniejszych przedsięwzięć realizowanych w ramach programu „Coal to Gas”. Jego celem jest zapewnienie infrastruktury gazowej niezbędnej do transformacji energetycznej.

 

Nowy gazociąg poprawia dostęp do gazu ziemnego w województwach śląskim i opolskim. Inwestycja umożliwia podłączenie nowych odbiorców, w tym przede wszystkim podmiotów z sektora elektroenergetycznego. Dzięki realizacji projektu możliwe jest przyłączenie do krajowej sieci przesyłowej nowego bloku gazowo-parowego w Rybniku o mocy ponad 880 MW. Nowoczesna jednostka spełnia surowe normy emisji i będzie w stanie zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne nawet dwóch milionów gospodarstw domowych.

 

Fot. GAZ-SYSTEM

 

Gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz, w połączeniu z gazociągiem Racibórz – Rybnik i przyłączem do bloku w Rybniku utworzą ponad 80-kilometrowy odcinek nowoczesnej i bezpiecznej sieci przesyłowej.

 

>>> Sieci gazowe – zasady bhp przy budowie i eksploatacji

>>> Instalacja gazowa w budynku – przepisy

>>> Nietypowe metody posadowienia rurociągów

 

Gazociąg Kędzierzyn-Koźle – Racibórz – informacje o inwestycji
Uruchomiony gazociąg ma długość 37 kilometrów i średnicę 1000 mm. W Kędzierzynie-Koźlu gazociąg został połączony z infrastrukturą przesyłową na terenie Tłoczni Gazu Kędzierzyn, a w Raciborzu będzie połączony z budowanym gazociągiem relacji Racibórz – Rybnik. Prace prowadzono na terenie dwóch województw: opolskiego (w gminach Kędzierzyn-Koźle, Cisek i Bierawa) oraz śląskiego (w gminach Rudnik, Pietrowice Wielkie i Racibórz).

 

Na trasie gazociągu pokonanych zostało 36 przeszkód terenowych (rzeki, linie kolejowe i drogi) przy zastosowaniu metod bezwykopowych, dzięki którym:

  • uniknięto rozległych wykopów, a więc ograniczono ingerencję w środowisko i krajobraz;
  • nie uszkodzono infrastruktury, ponieważ drogi, linie kolejowe, ale też rzeki można było bezpiecznie przeciąć pod ziemią;
  • skrócono czas realizacji w porównaniu do tradycyjnych metod;
  • ograniczono uciążliwości dla mieszkańców, ponieważ prace bezwykopowe są mniej hałaśliwe i nie wymagają zamykania dużych obszarów;
  • zredukowano koszty rekultywacji terenu po zakończeniu inwestycji;
  • zapewniono większe bezpieczeństwo prac dzięki nowoczesnym technologiom sterowania i monitorowania przebiegu rurociągu.

Najdłuższym przejściem podziemnym był horyzontalny przewiert sterowany o długości 972 m, wykonany pod rzeką Odrą na granicy gmin Bierawa i Cisek.

 

Inwestycję zrealizowała spółka GAZ-SYSTEM. Koszt realizacji całej inwestycji wyniósł około 332 mln złotych brutto. Uzyskano dofinansowanie w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) w wysokości 89,2 mln złotych, co stanowi ok. 56 proc. wartości wydatków kwalifikowalnych.

 

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, GAZ-SYSTEM

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in