Dworzec w Szymankowie po metamorfozie zyskał odtworzoną na wzór historycznej ceglaną elewację oraz piękne zabytkowe wnętrza.
Dworzec w Szymankowie znajduje się przy linii nr 9 z Warszawy do Gdańska, między Malborkiem a Tczewem. Powstał w 1906 r. i jest ujęty w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Głównym celem jego przebudowy było dostosowanie przestrzeni dworca do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wejście frontowe (od strony ul. Bohaterów Września 1939) pozbawiono progu, a przy schodach wewnętrznych zamontowano barierki. Osobom poruszającym się na wózkach zapewniono dostęp do dworca, budując dla nich specjalną pochylnię przy wejściu do budynku od strony peronów. Elewacja dworca, po wojnie pozbawiona detalu i otynkowana, została odtworzona w cegle na wzór historycznej. W części pasażerskiej budynku wymienione zostały posadzki. Renowację przeszły również boazerie oraz drewniane sufity w hali. Na wzór historycznej wykonano nową, energooszczędną stolarkę okienną i drzwiową.
Przestrzeń obsługi podróżnych stanowi hol pełniący funkcję poczekalni. Znajdują się tu również pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. W pomieszczeniu przyległym do poczekalni urządzony został kącik zabaw dla dzieci.
Dworzec w Szymankowie został wyposażony w ekologiczne rozwiązania: energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie z użyciem pompy ciepła, a także system BMS sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Na dworcu zainstalowano także nowoczesny system monitoringu.
Z kolei przed budynkiem powstały m.in. miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami oraz strefa kiss&ride. Na peronie obok dworca wykonano wiatę ze stojakami na rowery. Plac przed budynkiem zyskał nowe chodniki oraz elementy małej architektury, w tym m.in. kosze, ławki etc. Zainstalowano też tablicę z planem dworca.
Dworzec w Szymankowie został wyremontowany za ponad 14,1 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Dokumentację projektową przygotowała pracownia An Archi Group Sp. z o.o. z Gliwic. Dworzec został przebudowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016–2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: PKP S.A.
Czytaj także:
Dworzec Pionki oddany do użytku
Dworzec w Olsztynku po renowacji