Program budowy 100 obwodnic objął zasięgiem ponad 800 km dróg. 81 obwodnic jest w fazie przygotowawczej, 14 w realizacji, 4 czekają na wykonawców dokumentacji, a dla 1 trwa przetarg na budowę.
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) został przyjęty uchwałą przez Radę Ministrów 13 kwietnia 2021 r. Na jego realizację rząd przeznaczy 28 mld zł, które będą pochodzić ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze dla 81 obwodnic (o łącznej długości ok. 713 km), natomiast 14 jest już na etapie realizacji. Dla jednej obwodnicy trwa przetarg na projekt i budowę, a cztery czekają na wykonawców dokumentacji. Cały program zakłada budowę ponad 800 km nowych dróg.
Program budowy 100 obwodnic do tej pory objął budową 14 takich dróg o łącznej długości 109,7 km i wartości 1,9 mld zł. W realizacji są obwodnice miast: Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie), Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie), Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie), Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie), Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie), Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie), Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie), Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie), Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie), Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie), Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie), Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie) oraz Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.
Ogłoszono też pięć postępowań przetargowych, w tym jedno na realizację obwodnicy Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie) o długości prawie 6 km, a pozostałe to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości ponad 28 km – na wykonanie koncepcji programowych dla obwodnic: Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 (woj. pomorskie), Pilzna w ciągu DK73, Brzostka i Kołaczyc w ciągu DK73 oraz na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 (woj. opolskie).
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach programu, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, jednak w miejscach, gdzie trasy te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. Będą to m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Załącznik do uchwały nr 46/2021 Rady Ministrów z 13 kwietnia 2021 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pn. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 zawiera też tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności realizacji takich inwestycji pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia decyzji w tej sprawie przez ministra, GDDKiA opracuje program inwestycji i przystąpi do prac projektowych.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
Rząd uruchamia program 100 obwodnic
Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 w budowie
Za 442 mln zł powstanie obwodnica Pułtuska