Zimoodporni, czyli elektryczne instalacje grzewcze nVent RAYCHEM

Artykuł sponsorowany

01.01.2021

Zima to nie tylko białe, zjawiskowe krajobrazy ale również śliskie, oblodzone drogi i chodniki, zamarzające rury i wrażliwe instalacje domowe. Dlatego warto zainstalować systemy grzewcze, które zapewnią pełne bezpieczeństwo mieszkańców oraz komfort utrzymania budynków i posesji.

Elektryczne znaczy drogie?

Taki panuje stereotyp. Jednak nowoczesne, inteligentne systemy sterowania potrafią ograniczyć zużycie energii tak – aby systemy pracowały tylko wtedy, gdy są potrzebne. Utrzymanie dodatnich temperatur wzdłuż rur narażonych na zamarzanie, które załączają się kilka razy w zimowych miesiącach, gdy temperatura spada poniżej zera jest praktycznie niezauważalne na rachunkach za energię elektryczną. Właśnie wtedy system zapobiega kosztownym awariom i oszczędza nam wielu kłopotów.

 

Przyjrzyjmy się również ogrzewaniu powierzchni zewnętrznych. Policzmy to na przykładzie kosztów eksploatacji przeciętnego podjazdu o powierzchni 20 m². Roczny koszt pracy systemu grzewczego o mocy 300 W/m², przy założeniu, że będzie on pracował 150 godzin (tyle jest średnio opadów śniegu w naszej szerokości geograficznej) przy zastosowaniu sterownika wynosi 400 zł. Porównując to z nakładami pracy, kosztów narzędzi, chemikaliów i wynagrodzeń pracowników zatrudnionych do odśnieżania – jest to cena niższa od rzeczywistych kosztów poniesionych w sezonie zimowym. Dodatkowo oblodzone drogi i chodniki mogą być przyczyną wypadków i szkód, których likwidacja znacznie przekracza koszty ogrzewania elektrycznego.

 

elektryczne instalacje grzewcze

Ochrona rur przed zamarzaniem i uszkodzeniami w warunkach zimowych

Zbyt długa zima potrafi dać się we znaki nie tylko nam wszystkim, ale również pozostawia swoje piętno na budynkach i instalacjach. Wraz z wiosną w całej okazałości pojawiają się uszkodzenia instalacji wodnych i kanalizacyjnych. Jest to najlepszy moment, żeby wraz z naprawą i konserwacją zabezpieczyć rury i pozbyć się problemów raz na zawsze. Najskuteczniejsze rozwiązanie to kompletny, elektryczny system grzewczy wraz ze sterownikiem, zapewniający ochronę tylko podczas ujemnych temperatur.

 

 

Zamarznięte rury są kosz­townym problemem. Pękają, gdy są nara­żone na działanie ujemnych tem­peratur, a to prowadzi do istotnych zniszczeń i zakłóceń w funkcjonowaniu obiektów. Samoregulujący przewód grzejny nVent RAYCHEM FroStop lub nowe, bezhalogenowe, niskodymne przewody XL-Trace w połączeniu z odpowied­nią izolacją termiczną skutecznie zabezpieczą przed zamarzaniem rury z wodą, systemy hydrantowe i tryskaczowe.

 

Zadaniem elektrycznych systemów grzewczych jest ochrona przed zamarzaniem rur wodociągowych i kanalizacyjnych, zabezpieczenie instalacji doprowadzających olej opałowy lub inne ciecze zmieniające swoje właściwości fizyko-chemiczne pod działaniem niskich temperatur oraz utrzymanie właściwej temperatury rurociągu. Stosowanie samej izolacji cieplnej lub zwiększanie jej grubości często jest niewystarczające lub niekorzystne ze względów ekonomicznych. Szczególnie przy braku ciągłego przepływu czynnika w instalacji, stosowanie ogrzewania elektrycznego jest konieczne.

Elektryczne samoregulujące przewody grzejne dostosowane są do wielu zastosowań:

  • Zabezpieczenie przed zamarzaniem rur z wodą; przewody układane na rurach: nVent RAYCHEM 10XL2-ZH (10 W/m przy 5°C), nVent RAYCHEM FroStop Black (18 W/m przy 5°C).
  • Zabezpieczenie przed zamarzaniem rur z wodą; przewody układane wewnątrz rur: nVent RAYCHEM ETL-10 (10 W/m przy 5°C w powietrzu, 20W/m przy 5°C w wodzie).
  • Utrzymanie temperatury rur kanalizacyjnych zawierających substancje tłuszczowe: nVent RAYCHEM 31XL2-ZH (31 W/m przy 5°C).

Przewody mogą być stosowane zarówno do rur metalowych jak i rur z tworzyw sztucznych. Układa się je wzdłuż rurociągu pod warstwą izolacji. Moc grzejna, jaką należy doprowadzić w celu skompensowania strat ciepła, a więc jaki przewód należy zastosować i jaką izolację cieplną – obliczamy lub dobieramy na podstawie gotowych tabel strat ciepła. Do każdego systemu można dobrać kompletny zestaw komponentów oraz sterowników. W celu sterowania pracą takich obwodów stosuje się termostaty. Podstawowe sterowanie polega na pomiarze temperatury powierzchni rurociągu w najzimniejszym jego punkcie i załączaniu obwodów grzejnych, gdy temperatura osiągnie nastawioną wartość. Do większych instalacji uzasadnione jest stosowanie termostatów z funkcją oszczędzania energii np. nVent RAYCHEM RAYSTAT-ECO-10. Wyznaczają one cykl pracy obwodów w oparciu o pomiar temperatury otoczenia zgodnie z opracowanym w tym celu specjalnym algorytmem PASC (sterowanie proporcjonalne względem temperatury otoczenia).

Rozwiązanie „last minute”

Gdy zima już nadeszła, a rury w budynku już zamarzły, jest za późno na pełen proces montażu systemu grzewczego. Nie jesteśmy zupełnie bezradni – to jest odpowiedni moment, żeby zastosować nVent RAYCHEM FrostGuard – samoregulujący, zakończony fabrycznie przewód grzewczy, który wystarczy zamocować wzdłuż lub wewnątrz rury (metalowej lub PVC), zaizolować i podłączyć do zasilania. Do tego systemu dostępny jest specjalnie zaprojektowany termostat FrostGuard-ECO, który pozwala na dodatkową oszczędność energii.

 

elektryczne instalacje grzewcze

Wygodny dojazd zimą, czyli nowoczesne rozwiązania grzewcze Raychem

Skuteczną metodą utrzymania nawierzchni chodników, podjazdów i przejść w stanie zapewniającym bezproblemowe i bezpieczne poruszanie się jest zastosowanie elektrycznych przewodów grzewczych. Prawidłowo zaprojektowany i wykonany system przeciwoblodzeniowy gwarantuje bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego, ograniczenie kosztów napraw uszkodzeń nawierzchni spowodowanych działaniem zamarzającej wody, oszczędność energii i czasu na usuwanie oblodzenia oraz ochronę środowiska przed używaniem substancji do rozmrażania.

 

elektryczne instalacje grzewcze

Fot. Podjazd na Cybernetyki w Warszawie. System grzewczy EM2-XR.

Korzyści takiego rozwiązania:

  • Stały, całodobowy dostęp do budynku;
  • Drogi odśnieżają się „same” – system eliminuje konieczność odśnieżania ręcznego;
  • Ograniczenie czasu odśnieżania – system zapobiega tworzeniu się zasp w trakcie ich powstawania;
  • Niskie koszty systemu – system pracuje tylko wtedy, kiedy pada śnieg. Dzięki zastosowaniu sterowników system grzewczy włącza się, gdy temperatura spadnie poniżej zaprogramowanej wartości i jednocześnie występują opady atmosferyczne.

Jaki system dobrać?

System grzewczy powinniśmy dobrać w zależności od rodzaju nawierzchni oraz jej przeznaczenia.

 

1. Podjazdy asfaltowe

Wysokotemperaturowe przewody grzejne w izolacji mineralnej EM2-MI są najlepszym rozwiązaniem dla systemów grzewczych układanych w gorącym asfalcie. Żaden inny przewód grzejny nie jest tak odporny na wysoką temperaturę i uszkodzenia w czasie montażu. System EM2-MI, dostępny w zestawach od 1270W do 4290W, można łatwo dopasować do powierzchni o nieregularnych kształtach. Zakończone fabrycznie przewody grzejne nie wymagają montażu zakończeń i zimnych przewodów podczas instalacji i mogą być mocowane do istniejącego zbrojenia lub taśm dystansowych.

 

Fot. Droga dojazdowa do Lotniska Chopina w Warszawie. System grzewczy EM2-MI

 

2. Podjazdy, chodniki i schody betonowe oraz pokryte kostką brukową

 

elektryczne instalacje grzewcze

 

W tym przypadku optymalne będzie zastosowanie przewodów i mat stałooporowych. Jest to rozwiązanie najbardziej ekonomiczne, charakteryzujące się prostotą i krótkim czasem montażu. Maty grzewcze Raychem EM2-CM o mocy 300 W/m² i szerokości 60 cm dobrze się sprawdzają do odśnieżania chodników i pasów jezdnych. Mogą być rozwinięte bezpośrednio przed wylaniem betonu.

 

Zakończone fabrycznie stałooporowe przewody grzejne Raychem EM4-CW o mocy 25 W/m układa się na schodach, powierzchniach złożonych i o nieregularnych kształtach. 2-żyłowa budowa przewodu oznacza tylko jeden zimny przewód, który należy podłączyć do zasilania i sterownika.

 

Rozwiązania stałooporowe są najczęściej stosowane w budownictwie jednorodzinnym ze względu na niskie koszty zakupu i  ekonomiczną eksploatację.

 

elektryczne instalacje grzewcze

 

3. Betonowe, zbrojone rampy załadowcze

W miejscach o szczególnym natężeniu ruchu – na parkingach, rampach załadowczych, wjazdach do parkingów podziemnych, a nawet na lądowiskach dla helikopterów i lotniskach – używa się trwałych i odpornych na uszkodzenia mechaniczne przewodów samoregulujących nVent RAYCHEM EM2-XR (300W/m², 90W/m przy 0°C). Dzięki technologii samoregulacji przewody te utrzymują wymaganą temperaturę na całej długości obwodu grzewczego. Są bardzo bezpieczne – nie przegrzewają się nawet w miejscu krzyżowania.

 

elektryczne instalacje grzewcze

 

Przewody samoregulujące są najczęściej wybieranym systemem dla dużych projektów i inwestycji, gdzie montaż odbywa się w betonie. Dzięki użyciu sterownika nVent RAYCHEM VIA-DU20 cały system pozwala zaoszczędzić do 80% energii.

Sterownik może być również wbudowany fabrycznie do rozdzielnicy zasilająco-sterującej nVent RAYCHEM SBS-xx-VV-20 umożliwiającej zasilenie do 12 obwodów grzewczych.

Podsumowując – elektryczne ogrzewanie powierzchni zewnętrznych to wygoda, na którą nas stać, a w bogatej ofercie dostępnej na rynku każdy znajdzie system odpowiedni do swoich wymagań i potrzeb. Dlatego rozwiązanie to, tak popularne w krajach, gdzie występują surowe zimy, szybko przyjmuje się również u nas.

 

Z roku na rok rośnie również zainteresowanie systemami nVent RAYCHEM, które nie tylko służą do ogrzewania dróg dojazdowych do posesji, ale również chronią dachy, rynny i rury z wodą przed gromadzeniem się śniegu, tworzeniem się sopli oraz zamarzaniem. Warto więc zrobić przegląd instalacji i sprawdzić, czy nie powinniśmy zabezpieczyć budynków jeszcze w tym sezonie.

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in