Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice zmodernizowany

09.02.2024

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice przeszedł kompleksowa przebudowę, która objęła nie tylko tory i sieć trakcyjną, ale i m.in. 23 obiekty inżynieryjne.

 

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice

 

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice został zmodernizowany przez firmę Budimex. W ramach kontraktu wykonawca wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym osiem wiaduktów i cztery mosty oraz wymienił ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej. Modernizacji zostały poddane trzy przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach Czechowice-Dziedzice, Goczałkowice Zdrój oraz Zabrzeg. Powstało też nowoczesne lokalne centrum sterowania (LCS).

 

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice

 

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice został zmodernizowany w taki sposób, aby składy pasażerskie mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Aby były one bezpieczne, wykonano przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe obiekty mostowe nad Wisłą.

 

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice

 

Przeprowadzono także m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zyskała ona nowe zadaszone perony z wyposażeniem takim jak ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie, przy zachowaniu odrestaurowanej zabytkowej wiaty przeniesionej na koniec jednego z peronów. Nowe przejście podziemne oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. Zadbano także o estetykę miejsca. Przejścia pod torami pokryły murale nawiązujące do historii kolei oraz miasta.

Szczególnym wyzwaniem podczas prowadzonych robót okazała się woda. Wzmocniono cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym. W tym celu zabudowano 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem.

Węzeł kolejowy Czechowice-Dziedzice był modernizowany 4 lata. Wartość kontraktu wyniosła 1,5 mld zł Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym.

 

Źródło: Budimex SA

 

Przeczytaj też:

Rail Baltica na Łotwie z wykonawcą

LK202 Lębork–Słupsk zostanie wyremontowana

LK139 Tychy–Most Wisła w modernizacji

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.