Umacnia się polska branża farb i klejów

09.02.2016

Polska dołączyła do grona europejskich państw posiadających organizacje zrzeszające firmy z branży farbiarskiej i klejowej. Polski Związek Producentów Farb i Klejów ma na celu reprezentowanie obu branż w kraju i za granicą, a przede wszystkim wypracowanie rozwiązań z korzyścią dla nich.

W Polsce obie branże odnotowują sprzedaż na poziomie około 7 mld zł rocznie. Obecnie do Związku należy ponad 20 producentów, zarówno działających na rynku lokalnym, jak i międzynarodowym. Reprezentują oni ponad 80% rynku farb dekoracyjnych (prawie 40% całej branży) i ok. 20% rynku klejów i uszczelniaczy. Zarząd liczy, że sumarycznie ponad 80% rynku będzie reprezentowanych przez członków obu branż w ciągu kolejnych 2 lat. W 2016 r. Związek powoła klika grup roboczych związanych z nowymi projektami.

 

 

Polski Związek Producentów Farb i Klejów (PZPFK) jest organizacją zrzeszającą firmy z branży budowlanej. Członkowie związku to producenci farb, klejów, pian i silikonów, a także dostawcy surowców w tym obszarze. Związek ma kilka celów nastawionych na zmniejszanie kosztów prowadzenia działalności przez przedsiębiorców z branży i jej rozwój. Będzie wspierał firmy w zagadnieniach związanych ze zmieniającą się legislacją wynikającą m.in. z konieczności dostosowania do unijnych i lokalnych przepisów. Będzie także prowadził działania ułatwiające przedsiębiorstwom prowadzenie dochodowego, zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu, w tym budowanie postaw proekologicznych zarówno wśród samych producentów, jak i odbiorców końcowych.

 

Polski rynek farbiarski dogania średnią europejską w ilości zużytej farby osiągając poziom blisko 7 l per capita. Cały rynek farb w Polsce to ponad 4 mld zł sprzedaży. Kleje i uszczelniacze to sprzedaż na poziomie blisko 3 mld zł. Choć rynek jest dość rozdrobniony, to zatrudnia tysiące pracowników w poszczególnych zakładach produkcyjnych i daje pracę w powiązanych sektorach. Pewną ułomnością polskiej branży jest działanie w pojedynkę – mówi Janusz Naglik, dyrektor zarządzający PZPFiK. – Tam, gdzie można wypracować wspólne rozwiązania problemów, powinniśmy działać razem, np. przy promocji dobrych praktyk związanych z utylizacją odpadów budowlanych czy profesjonalizacji technik malarskich. Ponadto obie branże stosują trudny, często zbyt niezrozumiały dla konsumenta czy profesjonalisty język, często niespójny – gdzie ten sam opis cechy produktu oznacza coś innego. W interesie producentów jest lepsze komunikowanie się z klientami i zapewnienie, że wysoka jakość produktu poparta jest certyfikacją niezależnych instytucji. Związek to płaszczyzna, dzięki której będą mogli wypracować wspólne rozwiązania z korzyścią dla wszystkich i każdego z osobna – dodaje Naglik.

Związek pozwala obniżyć koszty prowadzania działalności, m.in. poprzez oferowanie analiz prawnych czy rynkowych. Planuje na bieżąco informować o zmianach w prawie chemicznym zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim oraz stworzyć dostęp do badań rynkowych i know-how. Członkostwo w związku umożliwia także uczestnictwo w projektach związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu i budowaniem pozytywnego wizerunku branży.

 

Obecnie do Związku należy już 20 firm i dołączają następne. Od października 2015 r. związek posiada już swoją siedzibę przy ul. Smulikowskiego w Warszawie. Funkcjonuje już strona internetowa www.pzpfik.pl. W tym roku planowane jest powołanie kliku grup roboczych mających zająć się takimi zagadnieniami, jak: utylizacja odpadów, badania rynkowe, pozyskiwanie funduszy europejskich, oraz proekologiczne rozwiązania. To jednak początek. To producenci i ich potrzeby nakreślą w najbliższym czasie, jakie problemy branży powinny stać się priorytetami działań związku. Im będzie więcej członków (obie branże to prawie 200 producentów), tym więcej nowych tematów do rozwiązania.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in