Rozpoczęła się budowa trzech odcinków trasy S11 Koszalin–Bobolice. Oddanie drogi do użytku zaplanowano na 2023 r.
Droga S11 Koszalin–Bobolice będzie mieć w sumie 48 km. Trasę podzielono na trzy odcinki realizacyjne:
- Koszalin–Zegrze Pomorskie o długości 16,8 km, wykonawca: Budimex, wartość umowy: 579,8 mln zł;
- Zegrze Pomorskie–Kłanino o długości 19,3 km, wykonawca: Mostostal Warszawa, wartość umowy: 478,3 mln zł;
- Kłanino–Bobolice o długości 11,6 km, wykonawca: Kobylarnia i Mirbud, wartość umowy: 450 mln zł.
S11 Koszalin–Bobolice będzie dwujezdniową drogą ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecna DK11. Rozpocznie się od węzła Koszalin Zachód, którego północna część powstała w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Dalej droga będzie biegła w kierunku południowym na zachód od DW167. W rejonie miejscowości Niekłonice powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo kategorii II). Na południe od miejscowości Niedalino S11 przetnie DW167 i będzie dalej biegła w kierunku wschodnim. Na przecięciu z DW167 powstanie węzeł drogowy Zegrze Pomorskie. W rejonie miejscowości Dargiń wybudowana zostanie para MOP kategorii I. W rejonie miejscowości Kłanino droga zbliży się do DK11. Powstanie tam węzeł drogowy. Następnie trasa będzie biegła na wschód od obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 powstanie węzeł drogowy Głodowa. Nowa trasa ominie miejscowość Bobolice, w której często tworzą się zatory drogowe. Na przecięciu z DW171 powstanie węzeł drogowy Bobolice skomunikowany z DK11. Zostanie też wybudowany Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Bobolice. Łącznie w ramach trzech odcinków realizacyjnych zaplanowano realizację pięciu węzłów drogowych, dwóch par MOP i jednego obwodu utrzymania.
Rozpoczęcie realizacji S11 Koszalin–Bobolice było możliwe dzięki ujęciu inwestycji w limicie finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych w roku 2017. Przetargi na projekt i budowę zostały ogłoszone w marcu 2019 r. W lutym i marcu 2020 r. podpisano umowy z wykonawcami, którzy przystąpili najpierw do przygotowania projektów budowlanych (mieli na to 10 miesięcy). Zgodnie z terminami kontraktowymi, w grudniu 2020 r. zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. W drugiej połowie czerwca Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje ZRID dla wszystkich trzech odcinków, co umożliwiło rozpoczęcie robót budowlanych.
Całkowita wartość inwestycji wyniesie blisko 1,76 mld zł. Realizacja robót budowlanych na trasie rozpoczynającej się na węźle Koszalin Zachód, a kończącej na węźle Bobolice potrwa nieco ponad 2 lata. Oddanie trasy do ruchu planowane jest na III kwartał 2023 r. Docelowo droga S11 ma połączyć Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
S7 Widoma–Kraków – jest nowy wykonawca
A2 Łódź–Warszawa będzie poszerzona
Obwodnica Brzezia – początek budowy