Obwodnica Grzymiszewa została oddana do użytku. To jedna z ośmiu obwodnic realizowanych na terenie Wielkopolski w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
Obwodnica Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72 jest już przejezdna dla kierowców. Nowa trasa omija Grzymiszew od południa, a następnie poprzez rondo włącza się do istniejącej DK72. Podstawowym celem jej budowy było wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza wieś. DK72, która stanowi dojazd do autostrady A2, jest ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części woj. wielkopolskiego. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa zarówno mieszkańców, jak i kierowców podróżujących po całej trasie. Dotychczasowa droga przechodząca przez centrum Grzymiszewa będzie służyła wyłącznie lokalnej społeczności. Wzrośnie również komfort przejazdu pomiędzy Koninem a Turkiem, a docelowo z kierunku Sieradza i Łodzi.
Obwodnica Grzymiszewa to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 1,4 km. Wybudowano też dwa ronda na skrzyżowaniach (na początku i końcu obwodnicy), dodatkowe jezdnie do obsługi ruchu lokalnego oraz infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów.
Umowę na zaprojektowanie i budowę 1,4-kilometrowej trasy podpisano 28 czerwca 2021 r. Wykonawcą inwestycji o wartości blisko 19 mln zł było konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal.
Nowa trasa jest jedną z ośmiu obwodnic realizowanych na terenie Wielkopolski w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Po oddaniu jej do ruchu pozostało jeszcze siedem inwestycji z programu. W realizacji są obwodnice: Gostynia, Koźmina Wielkopolskiego, Strykowa oraz Żodynia. Dla pozostałych trzech: Kalisza, Kamionnej oraz Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa trwają prace projektowe.
Realizacja obwodnicy Grzymiszewa była jednym z elementów projektu dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy o wartości 2 mld zł wydatków kwalifikowanych. W jego ramach zostaną zrealizowane obwodnice w ciągu dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Oprócz funkcjonujących już obwodnic: Smolajn, Brzezia, Nowego Sącza i Chełmca, Grzymiszewa, Ostrowca Świętokrzyskiego, realizowane są jeszcze trasy wyprowadzające ruch z miejscowości: Lipsko, Strykowo, Żodyń, Koźmin Wielkopolski, Wąchock, Szczecinek, Gostyń, Pułtusk i Suchowola.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też:
Rondo w Oławie w ciągu DK 94 gotowe
Obwodnica Krosna Odrzańskiego z umową
DK91 Zawada–Siedlec Duży w rozbudowie