Rozpoczęła się budowa Północnej Obwodnicy Krakowa (S52). Wojewoda Małopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
W ramach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) wykonawca musi najpierw wykarczować roślinność i zbudować drogi technologiczne, po których będą się poruszały pojazdy budowy. Prace zaczęli już archeolodzy.
ZRID został wydany dla 7-kilometrowego odcinka od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który z kolei zostanie wybudowany w ramach realizacji odcinka S7 Widoma-Kraków. Procedowany jest jeszcze ZRID dla 300 m włączenia S52 POK do węzła Mistrzejowice oraz na 5-kilometrową część S52 POK od węzła Modlnica do Zielonek. Nie wpływa to jednak na zaczęcie prac przy drogach technologicznych na wschód i zachód od miejsca powstania węzła Węgrzce.
Północna Obwodnica Krakowa w ciągu drogi S52 zostanie połączona węzłem Mistrzejowice z S7 i w ten sposób zamknie się czwarta obwodnica Krakowa. Ciąg obwodnic połączy wszystkie wyloty dróg krajowych po północnej stronie miasta (A4, DK79, DK94, S7). Droga przejmie tranzyt, a także część ruchu miejskiego, który teraz odbywa się przez północną część miasta drogą krajową nr 79. Prognozuje się, że w 2025 r. na nowej trasie ruch przekroczy średnio 30 tys. pojazdów na dobę.
W ramach POK wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa S52 o długości blisko 12,5 km, na odcinku od węzła Modlnica (z rozbudową węzła) do węzła Kraków Mistrzejowice (bez węzła). Każda jezdnia będzie miała po trzy pasy ruchu. Pod rzeką Prądnik i miejscowością Zielonki zostaną wybudowane tunele o długości 653 m, pod wzgórzem w Batowicach – o długości 496 m oraz pod wzgórzem Syberia na terenie Krakowa – o długości 95 m.
W ciągu trasy ekspresowej powstanie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych oraz 25 km dróg dojazdowych do obsługi przyległych terenów. Wybudowane zostaną węzły:
- Modlnica – do istniejącego węzła dobudowane zostaną cztery łącznice;
- Zielonki – węzeł na skrzyżowaniu POK S52 z ulicami: Na Zielonki, Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i projektowaną przez samorząd wojewódzki Trasą Wolbromską;
- Węgrzce – w miejscu skrzyżowania z drogą krajową nr7 i Al. 29 Listopada;
- Batowice – w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 1256 K.
Trasa przebiegać będzie również w wykopach i na nasypach. Wykopane zostanie 1,3 mln m³ gruntu, a na nasypy zużyte będzie 800 tys. m³ gruntu.
Północna Obwodnica Krakowa powstaje na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 maja 2016 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Umowę na projekt i budowę S52 Północnej Obwodnicy Krakowa podpisano 13 listopada 2018 r z konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź. Kwota kontraktu opiewa na 1 427 968 500 zł.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także: Powstaje zachodnia obwodnica Zielonek koło Krakowa
Rusza realizacja północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52
Program Inwestycyjny dla Północnej Obwodnicy Krakowa zatwierdzony