Podczas epidemii Polacy chętnie remontowali i malowali swoje mieszkania. Potwierdzają to wyjątkowo dobre wyniki sprzedażowe producentów farb.
Branża farb dekoracyjnych zamknęła pierwsze półrocze 2020 roku na dużym plusie. Pierwszy kwartał pozostał bez zmian licząc r/r. Natomiast wyniki drugiego kwartału 2020 r. dla polskiej branży farb dekoracyjnych były bardzo korzystne. W prowadzonym przez PZPFiK od ponad pięciu lat badaniu, nigdy nie odnotowano tak dużego wzrostu. 14% liczone r/r to znaczący przyrost, którego przyczyn producenci upatrują przede wszystkim w zwiększonym zapotrzebowaniu Polaków na farby kategorii DIY (z ang. do-it-yourself).
Fot. stock.adobe / New Africa
Agregowane przez producentów dane wskazują, że branża farbiarska dobrze poradziła sobie z COVID-19 – mówi Bartłomiej Ślązak – dyrektor zarządzający PZPFIK. Przypuszczamy, że pozostanie w domach skłoniło Polaków do wykorzystania tego czasu na przeprowadzenie remontów czy odświeżanie mieszkań – dodaje.
Zobacz: Ceny materiałów budowlanych w 2020 roku
Także wyniki kategorii wyrobów do pielęgnacji i ochrony drewna wskazują na zmianę zachowań konsumenckich w dobie COVID-19. Licząc od początku roku 2020 w tej kategorii produktów zanotowano wzrost o 19%. To duża zmiana, która wymyka się standardowym sezonowym trendom. Najpewniej to efekt przebywania Polaków na działkach i w domkach letniskowych.
Inaczej wyglądała sprzedaż farb przemysłowych. Producenci informują, że sprzedaż farb z tej kategorii spadła. Potwierdza to też badanie CHEM Research w Europie, które mówi o spadku na poziomie ok. 18%.
Badanie rynku farb dekoracyjnych przeprowadza GFK Polonia na zlecenie PZPFiK co kwartał od 2015 roku.
Polski Związek Producentów Farb i Klejów
Polecamy: Poradnik PRAWO BUDOWLANE po zmianach w 2020 r.