Oddano do ruchu 18-kilometrowy odcinek od w. Jarosław Wschód (okolice Pawłosiowa) do w. Przemyśl (skrzyżowanie z DK77, okolice Radymna).
Zakończyły się roboty na całym 25-kilometrowym odcinku autostrady A4 Jarosław Zachód – Przemyśl, realizowanym w systemie projektuj-buduj i dla całego odcinka Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego (WINB) wydał decyzję zezwalającą na użytkowanie.
Natomiast oddanie do ruchu odc. w. Jarosław Zachód – w. Jarosław Wschód uzależnione jest od zakończenia budowy węzła Jarosław Zachód realizowanego w ramach sąsiedniego kontraktu Rzeszów (w. Rzeszów Wschód) – Jarosław (w. Jarosław Zachód). Planowane jest to w III kwartale br.
Wykonawcą prac była firma Budimex S.A. Wartość umowy to 969,2 mln zł. Odcinek ten realizowany był systemem projektuj-buduj. Systemem, który z założenia miał na celu skrócenie czasu realizacji inwestycji.
Autostrada A4 w. Jarosław Zachód-w. Przemyśl w liczbach:
– podpisanie umowy z Wykonawcą: 29.10.2009r.
– powierzchnia autostrady – 427 ha,
– długość odcinka – 25,655 km,
– drogi dojazdowe – 38 km,
– roboty ziemne: wykop – 4 477 107,00 m³ (ok. 2 tys. kursów dziennie), nasyp – 4 285 905,00 m³,
– nawierzchnia bitumiczna: 500 tys. ton (ok. 20 tys. kursów), zaawansowanie 98 proc.,
– podbudowa z kruszywa: 900 tys. ton (30 tys. kursów, 15 tys. wagonów, ok. 500 pociągów),
– wzmocnienie gruntów – 100 ha,
– liczba kolumn CMC – 12,5 tys. szt.,
– łączna długość kolumn CMC – 150 km,
– kolumny DR (dynamiczna wymiana gruntu) – 300 tys. ton, tj. 10 tys. kursów,
– wzmocnienia były wykonywane na 25 proc. powierzchni autostrady,
– łączna długość barier stalowych – 60 km,
– zbudowano 23 obiekty mostowe, z czego 13 wiaduktów w ciągu autostrady i 10 wiaduktów drogowych,
– wykonano 19 km pali żelbetowych pod obiekty mostowe,
– wbudowano około 100 tys. m³ betonu na obiektach,
– zamontowano około 14 tys. ton zbrojenia na obiektach,
– najdłuższy obiekt ma 206 m,
– system odwodnienia to łącznie 50 km,
– zbiorniki retencyjne z funkcją ekologiczną – 12 szt.,
– budowa i przebudowa urządzeń infrastruktury technicznej: gazociąg – 8 km, linie energetyczne – 14 km, oświetlenie – 34 km kabli, teletechnika – 35 km kanalizacji SIA (systemu informacji autostradowej).
Inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: GDDKiA