W województwie podlaskim oddano do użytku nową przeprawę mostową o długości 1205 metrów. Jest to najdłuższy most w regionie i jeden z dziesięciu najdłuższych tego typu obiektów w Polsce.
Inwestycja stanowi kluczowy element obwodnicy Łomży, będącej częścią międzynarodowej trasy S61 Via Baltica. Generalnym inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a głównym wykonawcą firma Intercor.
Kluczowe znaczenie dla transportu międzynarodowego
Nowy obiekt, zlokalizowany w strategicznym korytarzu transportowym Via Baltica, znacząco poprawia płynność ruchu międzynarodowego i lokalnego, umożliwiając bezkolizyjne przekroczenie doliny Narwi. Po zakończeniu tej inwestycji cały polski odcinek trasy S61, liczący ponad 310 kilometrów od Warszawy do Budziska, jest już w pełni przejezdny w standardzie drogi ekspresowej.
Całkowity koszt realizacji zadania w systemie „projektuj i buduj” wyniósł około 713 milionów złotych. Inwestycja została sfinansowana ze wsparciem środków Unii Europejskiej oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Most nad doliną Narwi – szczegóły techniczne i infrastruktura towarzysząca
W ramach projektu firma Intercor zbudowała niemal 13 kilometrów drogi ekspresowej o dwóch jezdniach (po dwa pasy ruchu w każdą stronę plus pasy awaryjne) oraz przebudowała i rozbudowała ponad 7 kilometrów drogi krajowej DK 64. Powstały również trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ.
Most nad Narwią ma długość 1205 metrów. Każde z dwóch przęseł nawisowych ma długość 150 metrów. Trasa biegnie przez tereny o dużym znaczeniu przyrodniczym, co wymusiło zastosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych, uwzględniających ochronę środowiska. Infrastruktura towarzysząca obejmuje m.in. powiązanie obiektu z czterema drogami wewnętrznymi gminy Piątnica, przejazd gospodarczy na wale przeciwpowodziowym oraz przejście dla zwierząt pod mostem.
>>> Nowy most przez Narew oddany do użytku
>>> Mechanizmy uszkodzeń obiektów mostowych w wyniku powodzi
>>> Czy stać nas na budowę oryginalnych mostów?
Most nad doliną Narwi – zastosowane technologie budowlane
Konstrukcja mostu wymagała zastosowania zróżnicowanych i zaawansowanych technologii.
Metoda nasuwania podłużnego zastosowana została na odcinku 660 metrów. Umożliwiła szybki montaż 20-metrowych segmentów betonowych, nasuwanych na podpory za pomocą urządzeń hydraulicznych i łożysk ślizgowych. Metoda nawisowa wykorzystana była przy budowie najdłuższych przęseł (o rozpiętości 150 metrów), na odcinku 375 metrów, przy użyciu specjalistycznych wózków do betonowań nawisowych VBC PERI.
Klasyczne rusztowania stalowe użyto do budowy ustrojów nośnych na pozostałym odcinku 170 metrów.
Połączenie trzech technologii na jednej budowie wymagało od wykonawcy szerokiej wiedzy inżynierskiej, doświadczonej kadry oraz specjalistycznego sprzętu.
Źródło: Intercor




