Wydarzenie, którego temat przewodni brzmiał: „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – recykling i dekarbonizacja”, miało na celu prezentację najnowszych osiągnięć technologicznych w kontekście zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym.

Konferencja MRP’25, zorganizowana przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, odbyła się 22–23 października 2025 r. w Warszawie.
W 6 sesjach tematycznych omówiono m.in. zagadnienia:
- recyklingu nawierzchni asfaltowych i betonowych,
- recyklingu warstw asfaltowych ze szczególnym uwzględnieniem warstw ścieralnych SMA,
- głębokiego recyklingu z użyciem mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych (MCE) i asfaltów spienionych,
- innowacyjnych materiałów i technologii wspierających zrównoważony rozwój infrastruktury drogowej,
- niskoemisyjnych technologii w budowie i utrzymaniu nawierzchni drogowych.
W konferencji uczestniczyli przedstawiciele nauki, administracji oraz przemysłu. Program obejmował zarówno referaty krajowe, jak i wystąpienia zagraniczne, w tym trzy wykłady typu keynote, oraz prezentacje stowarzyszeń branżowych i firm z sektora drogowego.
Wśród prelegentów znaleźli się uznani eksperci z zagranicy. Prof. Gabriele Tebaldi (University of Parma) omówił zagadnienia recyklingu nawierzchni asfaltowych na zimno i na gorąco. Prof. Sigurdur Erlingsson (Swedish National Road and Transport Research Institute VTI) przedstawił doświadczenia szwedzkie, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania materiałów odpadowych w dolnych warstwach konstrukcyjnych. Natomiast dr inż. Mathieu Galliana (Université Gustave Eiffel) zaprezentował doświadczenia francuskie w zakresie recyklingu nawierzchni z betonu asfaltowego.
Konferencja MRP’25 potwierdziła rosnące znaczenie współpracy nauki, administracji i przemysłu w rozwoju zrównoważonej infrastruktury drogowej. Wysoki poziom merytoryczny, międzynarodowy charakter oraz szeroki zakres tematyczny uczyniły z niej ważne forum wymiany wiedzy i doświadczeń. Przedstawione referaty ukazały interdyscyplinarność zagadnień, łącząc aspekty inżynierskie, materiałowe i środowiskowe z ekonomią cyrkularną oraz polityką gospodarczą. Podkreślono, że wdrożenie w budownictwie drogowym zasad gospodarki zamkniętej, ograniczania emisji CO₂ i racjonalnego gospodarowania surowcami jest nie tylko innowacją, ale przede wszystkim koniecznością. Spotkanie udowodniło, że ta tematyka budzi duże zainteresowanie, a branża drogowa we współpracy z nauką podejmuje wiele działań w tym kierunku.
Patronat honorowy nad konferencją objęli: Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, Paweł Woźniak, p.o. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Adam Struzik, marszałek Województwa Mazowieckiego, oraz Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.
Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objęły wiodące organizacje branżowe, w tym: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego, Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów oraz Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
W organizację konferencji aktywnie zaangażowały się również firmy z sektora drogowego. Partnerami wydarzenia były: tytanowym – ORLEN Asfalt Sp. z o.o., platynowymi – PGE Ekoserwis S.A., PORR S.A., Mirbud S.A., Budimex S.A., srebrnymi – BELLATOR Maszyny Budowlane Sp. z o.o., S&P Polska Sp. z o.o., Wegarten Sp. z o.o.
Szczegółowa relacja oraz materiały z konferencji MRP’25 są dostępne na: mrp25.ibdim.edu.pl
Fot. Michał Parchimowicz

Czytaj także:
VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Budownictwo – Infrastruktura – Górnictwo”
XI Podlaska Konferencja Ciepłownicza




