Rozpoczyna się rozbudowa gdańskiego Naftoportu

18.11.2025

Obiekt ten ma strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz Europy Środkowo-Wschodniej.

 

13 listopada 2025 r. spółka Naftoport oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały z polską firmą DORACO umowę dotyczącą budowy szóstego stanowiska przeładunkowego w terminalu. W 2024 roku terminal Naftoportu obsłużył 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw.

 

 

Naftoport odpowiada za ponad 50% przeładunków ogółem w Porcie Gdańsk. Po wstrzymaniu importu ropy naftowej z Rosji, terminal stał się najważniejszym punktem przyjmowania dostaw drogą morską.

 

Dzięki temu obiektowi surowiec dostarczany jest do rafinerii w Gdańsku, Płocku oraz w krajach sąsiadujących z Polską. W 2024 roku terminal Naftoportu obsłużył rekordową liczbę 489 tankowców i przeładował łącznie ponad 40 mln ton ropy i paliw, zbliżając się do granic możliwości technicznych. Rozbudowa o szóste stanowisko przeładunkowe – tzw. stanowisko „W” – w perspektywie długoterminowej przyczyni się do zachowania bezpieczeństwa funkcjonowania terminala.

 

Nowe stanowisko zwiększy możliwości operacyjne Naftoportu i jego przepustowość do 49 mln ton rocznie. Inwestycja obejmuje powstanie nowego nabrzeża, estakad rurowych, dróg dojazdowych, infrastruktury technicznej oraz systemów zabezpieczeń środowiskowych. Będzie to drugie stanowisko w Naftoporcie przystosowane do obsługi największych tankowców świata – VLCC (Very Large Crude Carrier), o długości ponad 300 metrów i zanurzeniu do 15 metrów.

 

>>> Wartość największych inwestycji energetyczno-przemysłowych w Polsce wynosi 633 mld zł

>>> Średnie miasta z największymi szansami na nowe inwestycje przemysłowe

>>> Zapotrzebowanie na kadry w energetyce jądrowej w Polsce

 

Po rozbudowie Naftoportu zdolność przeładunkowa obiektu wzrośnie o ok. 9 mln ton rocznie. Nowe stanowisko pozwoli na obsługę w Naftoporcie czterech dużych zbiornikowców jednocześnie, skracając tym samym cykle przeładunkowe. Rozbudowa terminala to nie tylko projekt energetyczny. To również impuls dla gospodarki regionu, generujący nowe miejsca pracy i zlecenia dla branży budowlanej i hydrotechnicznej.

 

Generalnym wykonawcą inwestycji jest gdańska spółka Korporacja Budowlana DORACO sp. z o.o. – polska firma z 30-letnim doświadczeniem w realizacji inwestycji hydrotechnicznych.

 

Zakończenie prac budowlanych i rozpoczęcie przeładunków surowca zaplanowano na drugie półrocze 2028 roku. Koszt inwestycji wyniesie ok. 455 mln zł netto, z czego część finansowana przez Naftoport to ok. 239 mln zł, a przez ZMPG – ok. 216 mln zł.

 

Rozpoczęcie rozbudowy Naftoportu to kolejna inwestycja, której celem jest zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski. PERN SA, spółka skarbu państwa zajmująca się logistyką naftową, niedawno zakończyła strategiczną inwestycję wzmacniającą bezpieczeństwo dostaw paliw. W Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu na Pomorzu, spółka oddała do użytku trzy nowoczesne zbiorniki do magazynowania paliw płynnych o łącznej pojemności 150 tys. m3. Całkowita pojemność magazynowa bazy przekroczyła 500 tys. m3. Jest to największy tego typu obiekt w Polsce.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in