GDDKiA ogłosiła przetarg na remont odcinka między Pyrzowicami i Piekarami Śląskimi. Celem jest eliminacja deformacji i uszkodzeń nawierzchni oraz korpusu drogowego, które powstały na skutek pęcznienia jednego z materiałów użytych do budowy. Tym samym przywrócona zostanie pełna nośność i równość jezdni wraz z zapewnieniem trwałości eksploatacyjnej na kolejne co najmniej 30 lat.
Źródło: GDDKiA
Pierwszy etapu remontu obejmie ponad 3-kilometrowy odcinek jezdni w kierunku Piekar Śląskich, zaczynający się ok. 150 m za wiaduktem w ciągu ul. Kościuszki w Siemoni, a kończący się na wysokości MOP Dobieszowice Zachód. W ramach remontu przeprowadzona zostanie całkowita rozbiórka istniejącej konstrukcji nawierzchni wraz z warstwą mrozoochronną i górną częścią nasypu drogowego. Nowa konstrukcja zostanie wykonana w technologii bitumicznej z zastosowaniem warstwy antypoślizgowej z piasku równoziarnistego, geomembrany uszczelniającej oraz geomateraca z kruszywa stabilizowanego georusztem. Taka technologia robót pozwoli na zabezpieczenie autostrady przed przedostawaniem się wody opadowej i roztopowej do korpusu drogi.
>>> Regulacja urządzeń infrastruktury podziemnej w nawierzchniach drogowych
>>> Wymiana nawierzchni drogowej
>>> Nawierzchnie bitumiczne – przyczyny pęknięć, naprawa
Pofałdowana nawierzchnia na A1. Fot. GDDKiA
Zaplanowano też wymianę i remont elementów systemu odwodnienia, przebudowę kanalizacji deszczowej, odtworzenie krawężników, wpustów, oznakowania poziomego i pionowego, a także montaż nowych barier ochronnych.
Roboty budowlane prowadzone będą na podstawie opracowanej ekspertyzy naukowej, programu naprawczego oraz dokumentacji przetargowej dla naprawy autostrady A1. Prace projektowe w tym zakresie, za niemal 10 mln zł, zrealizowała firma Trakt z Katowic we współpracy z Politechniką Śląską.
Remont odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie jest częścią szerszego programu przywracania pełnej sprawności technicznej autostrady A1. W kolejnych etapach planowane są dalsze prace naprawcze na pozostałych fragmentach trasy.
Koszt robót naprawczych całego odcinka oszacowano na ponad 700 milionów złotych.
Źródło: GDDKiA
>>> Budownictwo drogowe – nowe technologie
>>> Utrzymanie dróg o nawierzchniach betonowych