Kolej w Łomży – powrót po ponad 30 latach

28.05.2025

W 2029 r. zostanie przywrócona kolej w Łomży. Powstaną dwa nowoczesne perony. Nowe życie zyska też nieczynna dla ruchu pasażerskiego linia do Śniadowa.

 

Kolej w Łomży

 

Projekt przywracający kolej w Łomży składa się z dwóch części. Podstawowy zakres inwestycji to przede wszystkim kompleksowa modernizacja całej linii kolejowej nr 49 Łomża–Śniadowo (17 km). Na tym odcinku wymienione zostaną tory i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Odbudowana zostanie stacja w Łomży oraz przystanek osobowy w Kozikach. Powstaną też dwa nowe przystanki: Śniadowo Łącznica i Konarzyce. Natomiast na trasie od Śniadowa do Łap (ok. 60 km linii) zostaną zmodernizowane przystanki Kulesze Kościelne i Czachy Kołaki oraz stacja Sokoły. Zakres podstawowy zamówienia przewiduje też odbudowę ok. 1 km łącznicy w Śniadowie, od strony Białegostoku w kierunku Łomży. To krótki, ale ważny odcinek – dzięki niemu możliwy będzie sprawniejszy ruch pociągów, bez konieczności zmiany czoła składów na stacji w Śniadowie. Na stacjach Czarnowo-Undy i Czerwony Bór powstanie nowy układ torowy.

Druga część projektu przywracającego kolej w Łomży to tzw. opcje, czyli roboty, które można będzie wykonać po ewentualnym uzyskaniu dodatkowego finansowania. W zakres opcji wchodzą m.in. prace torowe w Śniadowie oraz na stacji Czerwony Bór. Taki kształt projektu to efekt przeprowadzonych analiz oraz ustaleń z wnioskodawcą, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Pod uwagę brano także wnioski samorządów lokalnych oraz realne możliwości finansowe.

Docelowo pociągi między Łomżą a Łapami pojadą z maksymalną prędkością 80–120 km/h, a średni czas przejazdu z Łomży do Białegostoku, po zakończeniu wszystkich robót i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, planowany jest na ok. 1 h 35 min. Całkowite zakończenie inwestycji przewidziano na II kwartał 2029 r. Poza kursami okazjonalnymi ostatni pociąg pasażerski odjechał z Łomży w 1993 r.

Budżet inwestycji: zakres podstawowy – 298 mln zł netto (367 mln zł brutto), zakres opcji – 30,6 mln zł netto (37,7 mln zł brutto). Projekt realizowany jest we współpracy z Samorządem Województwa Podlaskiego, który pokrywa 15% kosztów.

Umowę na roboty podpisano z firmą ZUE S.A. Prace potrwają do II kwartału 2029 r. Inwestycja jest finansowana z rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

 

Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Przeczytaj też:

Podziemna kolej w Łodzi nabiera kształtu – przystanek Koziny w trakcie budowy

Dworzec w Wejherowie przebudowany

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in