Firma Trakcja PRKiI zbuduje nowe mosty w Bydgoszczy. Koszt inwestycji to 154 mln zł. Zakończenie prac zaplanowano na jesień 2023 roku.
Na początku lipca 2021 roku miasto Bydgoszcz podpisało umowę z firmą Trakcja na budowę nowych mostów, które połączą ulicę Fordońską z ulicą Toruńską. Zadanie obejmuje również modernizację węzła tramwajowego przy ul. Perłowej. Powstaną też nowe jezdnie, chodniki i drogi rowerowe.
Nowe mosty w Bydgoszczy
Najważniejszym elementem nowej inwestycji będą dwa obiekty mostowe zlokalizowane przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Konstrukcja dla tramwajów (stalowo-żelbetowa z pięcioma przęsłami) znajdzie się pomiędzy jezdniami. Most tramwajowy będzie miał długość 255 metrów i będzie nieco dłuższy od przeprawy samochodowej. Na tym moście wykonane zostaną niewielkie kapy chodnikowe, na których instalowane będą bariery.
Zobacz też:
- Nowa siedziba IPN w Bydgoszczy gotowa do użytku
- Wyspa świętej Barbary w Bydgoszczy będzie wyglądać inaczej
- Młyny Rothera w Bydgoszczy. ZDJĘCIA
Sprawdź: Produkty budowlane
Podobną konstrukcję będzie miała przeprawa dla samochodów jadących z Kapuścisk w stronę Bartodziejów (też 5 przęseł i konstrukcja zespolona stalowo-żelbetowa). Na jezdni wytyczone zostaną dwa pasy ruchu. Po stronie wschodniej zarezerwowano miejsce pod chodnik dla pieszych i drogę rowerową. Na moście zaplanowano oświetlenie na słupach. Jezdnie od ciągu pieszo-rowerowego oddzieli bariera sprężysta.
Jezdnia na istniejącym moście Kazimierza Wielkiego po zakończeniu inwestycji będzie prowadzić ruch wyłącznie w kierunku Kapuścisk.
Deszczówka nie trafi bezpośrednio do rzeki. Wody opadowe i roztopowe zostaną przechwycone z jezdni przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda będzie odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu i przechodzących przez przyczółki. Kolektory zostaną przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej.
Pod mostami od strony Bartodziejów powstanie też droga wewnętrzna i fragment ciągu pieszo-rowerowego prowadzące do planowanych bulwarów na lewym brzegu Brdy.
Dużo zmian wokół Perłowej w Bydgoszczy
Wraz z budową nowych mostów pomiędzy ulicami Fordońską i Toruńską (w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego) wiele zmian czeka też węzeł tramwajowy przy skrzyżowaniu ulic Toruńskiej i Perłowej. To również element tej dużej inwestycji. Na odcinku ok. 600 metrów linii dwutorowej, wzdłuż ul. Perłowej, zmodernizowane zostanie torowisko biegnące w kierunku węzła Szarych Szeregów. Wymieniona zostanie jego podbudowa, tory i słupy trakcyjne. Przebudowane będzie również skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Wokół niego powstaną między innymi nowe drogi rowerowe. Odnowione zostaną nawierzchnie chodników. Ważnym elementem zmian będzie modernizacja peronów przystankowych. Przystanki w ciągu ul. Toruńskiej zostaną przesunięte za rozjazdy tramwajowe, co ułatwi przesiadki.
Zobacz też:
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy zamknięty z powodu wad projektowych
Zastosowanie radaru interferencyjnego w analizie stanu strukturalnego mostu
Wielopoziomowy parking w Bydgoszczy
Nową konstrukcję jezdni i nawierzchnię otrzyma odcinek ulicy Toruńskiej od skrzyżowania z ulicą Spokojną do skrzyżowania z Perłową. Pojawi się tam energooszczędne oświetlenie. Ruchem będzie regulowany sygnalizacją świetlną. Poza tym przebudowane zostaną odcinki osiedlowych ulic przyległych do węzła (m.in. część ul. Perłowej).
Nowe mosty w Bydgoszczy:
- długość mostu tramwajowego – 255 m,
- długość mostu samochodowego z ciągiem pieszo-rowerowym – 253 m,
- szerokość jezdni – 7 m,
- szerokość chodnika i drogi rowerowej – 4,5 m
Urząd Miasta Bydgoszczy