Oddany nowy odcinek S11

10.06.2009

GDDKiA oddała właśnie do ruchu ponad 14-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11 Poznań – Kórnik. Budowa rozpoczęła się w kwietniu 2006 r. i kosztowała 383 mln złotych.

Budowę I odcinka od węzła autostradowego Krzesiny do Skrzynek o długości 9,1 km rozpoczęto w kwietniu 2006 r. i zakończono w 2007 r. z wyjątkiem części o długości 2 km w okolicy węzła Gądki zakończonego w czerwcu 2008 r. Rozpoczęcie robót na II odcinku Skrzynki – Kórnik, o długości 5 km miało miejsce w styczniu 2008 r. W skład inwestycji, oprócz drogi ekspresowej długości 14,1 km, weszły: 2 kładki dla pieszych (w tym uznana za Dzieło Mostowe roku 2008 kładka w Gądkach projektu prof. Henryka Zobela z Politechniki Warszawskiej), 2 przejścia dla zwierząt i 7 wiaduktów drogowych. GDDKiA wyremontowała również wiadukt nad linią kolejową i zbudowała 9-kilometrową sieć dróg serwisowych. Dogodne połączenie z terenami zurbanizowanymi zapewnią dwupoziomowe węzły drogowe: Koninko, Gądki, Borówiec, Kórnik Płn., Kórnik Płd.
Droga krajowa nr 11 została dopasowana do parametrów drogi ekspresowej przy użyciu najnowocześniejszych technologii drogowych. Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu po raz pierwszy w oddziale poznańskim GDDKiA zastosowano zaawansowane technicznie znaki zmiennej treści umieszczone nad jezdniami i powiadamiające automatycznie kierowców o zmieniających się warunkach ruchu takich jak: mokra i śliska nawierzchnia, ograniczona widoczność czy ograniczona prędkość. Ponadto na odcinkach o ograniczonej widoczności zastosowano po raz pierwszy w Polsce antypoślizgową warstwę nawierzchni COLGRIP firmy COLAS Polska o bardzo wysokim współczynniku szorstkości.
Przebudowana droga S11 ma dwie jezdnie o szerokości 10 m. Każda jezdnia została wyposażona w dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m wraz z opaskami (0,5 m.) i poboczem umocnionym (2,5 m.). Wykonawcą rozbudowy drogi było konsorcjum firm pod kierunkiem SKANSKA S.A.
 
 
Parametry techniczne:
– długość odcinka drogi krajowej 14,1 km;
– klasa: „S” – ekspresowa;
– kategoria ruchu: KR6;
– nośność: 115 kN/oś;
– ilość jezdni: dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu o szerokości (2×3,5 + 2,5 + 0,5 m) każda;
– szerokość pasa ruchu: 3,5 m;
– skrajnia pionowa: 4,7 m;
– drogi dojazdowe szerokości: 3,5; 5,0; 6,0 m
Konstrukcja nawierzchni drogi S11 grubości 65 cm:
– ulepszenie podłoża z gruntu stabilizowanego cementem – 17 cm
– podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie – 20 cm
– podbudowa z betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na koleinowanie i zmęczenie (EME) – 15 cm
– warstwa wiążąca z betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na koleinowanie i zmęczenie (EME) – 10 cm
– warstwa ścieralna (Nanosoft, Rugosoft, Ruflex, SMA) – 3 cm
Pozostałe roboty:
– roboty ziemne – 700 000 m³
– bariery sprężyste – 56 049 m
– ekrany akustyczne – 12 839 m
– przebudowa urządzeń telekomunikacyjnych,
energetycznych, gazowych i wodociągowych – 58,8 km
– nasadzenia – 42 283 szt. drzew i krzewów
 
Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in