Jest zgoda na budowę obwodnicy Suwałk będącej fragmentem drogi ekspresowej S61.
Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej podpisał dzisiaj wojewoda podlaski. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, a to oznacza że po przekazaniu wykonawcy placu budowy, rozpocznie się realizacja inwestycji w terenie. Nastąpi to w połowie lutego.
Niemal 13-kilometrowa obwodnica Suwałk jest kolejnym – po obwodnicy Augustowa – fragmentem drogi ekspresowej S61 popularnej Via Baltici. To międzynarodowy szlak komunikacyjny łączący państwa bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia) – poprzez Polskę – z krajami Europy Zachodniej.
Obwodnica Suwałk zaczynać się będzie na styku z dwujezdniowym fragmentem obwodnicy Augustowa – na węźle Suwałki Południe (dawniej Lotnisko). Następnie ominie miasto od zachodu i północy, a następnie połączy się z istniejącą drogą krajową nr 8 (Suwałki–Budzisko). Umowa na realizację obwodnicy w systemie „projektuj i buduj” opiewa na 299,4 mln zł.
Obwodnica Suwałk to dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas rozdzielający, pas awaryjny, drogi serwisowe. Droga przewidziana jest do realizacji w nawierzchni z betonu cementowego – będzie to pierwsza tego typu „eska” na Podlasiu przystosowana do najcięższego ruchu KR7, dopuszczalny nacisk – 115 kN/oś.
Przetarg na obwodnicę został ogłoszony 12 listopada 2014 r., a najkorzystniejszą ofertę – firmy Budimex – wybrano 11 sierpnia 2015 r. Umowa została podpisana 29 września 2015 r. Wykonawca zobowiązał się do zrealizowania inwestycji w systemie „projektuj i buduj” w 34 miesiące (nie licząc 3-miesięcznych okresów zimowych dotyczących samej budowy). Miał 10 miesięcy na zaprojektowanie, potem 5 kolejnych na uzyskanie wszelkich niezbędnych pozwoleń i prawomocnych decyzji administracyjnych, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a na koniec – 19 miesięcy na budowę obwodnicy i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Planowane oddanie do użytku obwodnicy – wiosna 2019 r.
Początek obwodnicy Suwałk, węzeł Suwałki Południe
Parametry techniczne obwodnicy:
– dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2)
– szerokość pasa ruchu – 3,5 m
– szerokość pasów awaryjnych – 2,5 m
– szerokość nawierzchni – 10 m
– szerokość pasa rozdzielającego – 5 m
– nośność – 115 kN/oś
Źródło: GDDKiA