Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Rozwój kolei w aglomeracji warszawskiej. Plany

10.07.2019

Rozbudowa linii wylotowych, nowe przystanki, przebudowa linii średnicowej - te i inne zmiany planują zrealizować Polskie Linie Kolejowe. Jak wygląda plan rozwoju kolei w Warszawie i okolicach?

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprezentowały Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej. Do przygotowania dokumentu posłużyła przeprowadzona wcześniej kompleksowa analiza linii kolejowych w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego. Szczegółowe badania objęły miasto i odcinki linii w promieniu ok. 100 km od stolicy. Uwzględniono wzrost liczby mieszkańców, niewydolność układów drogowych, konieczność pogodzenia ruchu kolejowego aglomeracyjnego, regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz potrzebę dostosowania linii do rzeczywistych potrzeb przewozowych. Opracowano koncepcyjne układy torowe linii i stacji.

 

Sprawdż: Modernizacja warszawskiej linii średnicowej

 

Fot. Most średnicowy w Warszawie

Plany rozwoju kolei w aglomeracji warszawskiej

Zgodnie z przyjętym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w 2019 r. dokumentem programującym rozwój infrastruktury kolejowej „Kierunki rozwoju sieci kolejowej w Warszawskim Węźle Kolejowym. Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej” działania już są realizowane i planowane są kolejne. Jakie?

 

  • Przebudowa warszawskiej linii średnicowej Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia, która ma zapewnić większe możliwości sprawnych połączeń dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Znacząco wzrośnie liczba przejeżdżających pociągów, króre dzięki nowym rozwiązaniom będą jeździły linią podmiejską co 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania zwiększą poziom bezpieczeństwa.
  • Budowa przejścia podziemnego między Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie R. Dmowskiego. PLK umożliwią powstanie łącznika bezpośrednio na stację metra - takie rozwiązanie poprawiłoby układ komunikacyjny w ścisłym centrum.
  • Budowa nowych przystanków na linii średnicowej Warszawa „de Gaulle’a”, Warszawa „Solec” oraz Warszawa Targówek na linii Warszawa Wschodnia – Gdańsk. Przystanki zwiększą rolę kolei w transporcie publicznym Warszawy i aglomeracji.
  • Rozbudowa linii wylotowych z Warszawskiego Węzła Komunikacyjnego do układów czterotorowych, w szczególności: Warszawa – Otwock, Warszawa – Legionowo, Wołomin – Tłuszcz, Warszawa – Sulejówek Miłosna, Warszawa – Piaseczno. Rozbudowa pozwoli na przejazd do kilkunastu pociągów więcej w godzinie oraz możliwość realizacji cyklicznego rozkładu jazdy pociągów pasażerskich.
  • Budowa nowych linii: Warszawa Choszczówka – Nasielsk – Kątne, Warszawa Wschodnia – Zielonka, Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź oraz modernizacja linii do Konstancina-Jeziorny.

Master Plan dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej wskazuje potrzebę budowy po 2027 roku nowej linii średnicowej – jedynym z możliwych przebiegów jest Warszawa Wileńska/Warszawa Gdańska – Warszawa Główna/Warszawa Służewiec.

Przewozy towarowe w aglomeracji warszawskiej. Plany

Przewidywane jest zapewnienie odpowiedniej liczby stacji w celu sprawnego wyprzedzania pociągów towarowych przez szybsze pociągi pasażerskie. Układ linii ma zapewniać przejazd pociągów towarowych bez straty czasu ze względu na ograniczoną przepustowość. Liczba torów i ich wyposażenie będzie dostosowana do potrzeb obsługi bocznic, terminali ładunkowych, centrów logistycznych aglomeracji warszawskiej.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

 

Czytaj też: Program Kolej Plus - założenia

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube