Rozpoczynją się roboty budowlane przy realizacji 8,5-kilometrowego odcinka drogi S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki). W ciągu drogi powstaną dwa tunele.
Droga S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie miała dwa typy przekroju:
- jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, z jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,
- dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Długość tuneli to ok. 830 m i 1000 m.
Węzły Przybędza i Milówka, wykonane częściowo w ramach budowy sąsiednich odcinków, rozbudowane zostaną o dodatkowe łącznice umożliwiające pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.
Wartość umowy na zaprojektowanie i wbudowanie tego odcinka drogi wynosi 1 378 952 702,84 zł. Umowne zakończenie inwestycji to 10 sierpnia 2023 r.
Zobacz: Rusza budowa S1 Mysłowice – Bielsko-Biała
Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała – granica polsko-słowacka (Zwardoń) – Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja).
Ta droga ekspresowa znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 „oś drogowa Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe, poza granicami Polski, jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Docelowo łączna długość drogi ekspresowej S1 wyniesie około 135 km.
GDDKiA
Polecamy: O kosztach budowy dróg w Polsce