Zachodnia Obwodnica Łodzi będzie dokończona

23.08.2019

Ostatni, brakujący odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi, czyli drogi ekspresowej S14, wybuduje firma Stecol Corporation. Po zrealizowaniu tej inwestycji dostępne będą już wszystkie drogi szybkiego ruchu wokół aglomeracji łódzkiej.

Strategiczne znaczenie Zachodniej Obwodnicy Łodzi, czyli S14

Budowa ostatniego odcinka S14 (od węzła Łódź Teofilów do węzła Słowik) jest ważna nie tylko z punktu widzenia strategii transportowej w regionie, ale także dla całej sieci dróg krajowych. Po oddaniu do ruchu całej drogi S14 wyprowadzony zostanie tranzyt z Łodzi, Pabianic, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa Łódzkiego. Poprawią się też warunki ruchu w zachodniej części Łodzi –  kierowcy jadący od strony Konina, Poddębic czy Warty będą mieli łatwiejszy dojazd do autostrad A1 i A2, a także drogi ekspresowej S8, bez konieczności wjeżdżania do miasta. Po wybudowaniu drogi S14 Łódź (wraz z aglomeracją) będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem wykorzystującym autostradę i drogi ekspresowe.

 

 

Ostatni odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi

Po zakończeniu inwestycji, droga ekspresowa S14 będzie liczyła ok. 28,5 km długości, połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8 i w całości będzie przebiegała przez teren województwa łódzkiego. Nowa trasa będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, o szerokości 3,5 metra każdy z możliwością dobudowy trzeciego, zewnętrznego, zależnie od potrzeb. Realizowana będzie w systemie projektuj i buduj.

 

Sprawdź: Rozbudowa A2 Warszawa-Łódź

Jak powstawała Zachodnia Obwodnica Łodzi (S14)

  • W 2011 roku oddano do uchu odcinek o długości 15,2 km od węzła Dobroń (skrzyżowanie S14 z drogą wojewódzką 482 – dawną drogą krajową nr 14) do ul. Pabianickiej w Łodzi. Obecnie drogę ekspresową S14 stanowi odcinek o długości 9,6 km, pozostała część, to droga krajowa 14 bis zarządzana przez miasto.
  • W 2014 roku oddano 3-kilometrowy fragment trasy, który powstał w ramach budowy drogi ekspresowej S8 Łódź – Wrocław. Połączył on węzeł Dobroń z węzłem Róża. Samochody ruszyły tą drogą 11 kwietnia 2014 roku.
  • 7 maja 2012 roku podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej budowy drogi ekspresowej S14 nazwanej „Zachodnią Obwodnicą Łodzi i Zgierza”,
  • 5 października 2018 roku podpisano umowy na projekt i budowę dla odcinka I, wykonawcą zostało konsorcjum: Budimex – Strabag,
  • 8 października 2015 roku wojewoda łódzki wydał decyzję zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla I odcinka S14 Zachodniej Obwodnicy Łodzi,
  • 8 listopada 2015 roku wydana została decyzja ZRID na II odcinek,
  • 22 sierpnia 2019 roku podpisana została umowa z firmą Stecol Corporation na II odcinek. Tym samym można uznać, że wszystkie odcinki są już w fazie realizacji. Termin wykonania prac to 35 miesięcy (w tym 10 miesięcy na projektowanie, gdzie wlicza się okresy zimowe, a pozostały czas to realizacja, ale w tym przypadku nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

 

Fot. Droga S14

 

GDDKiA

 

Polecamy też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 – realizacja

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in