Wózek MK na budowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce

14.05.2020

Tunel pod górą Mały Luboń to nietypowa inwestycja realizowana z wykorzystaniem zaawansowanych technologii i sprzętu. Przedstawiamy wózek MK, który jest wykorzystywany na tej budowie.

Nowy tunel powstaje pod górą Mały Luboń, w ciągu trasy S7 na odcinku Naprawa-Skomielna Biała. Dwukomorowy tunel o łącznej długości ponad 4 km wykonywany jest metodą górniczą. Każda komora będzie liczyć 2,06 km i umożliwi ruch w jednym kierunku.
 

Zobacz: Druga nitka tunelu na Zakopiance przebita
 

Do realizacji obudowy stałej tunelu firma ULMA zaprojektowała wózek wykonany w systemie MK z elementami systemu TMK. Projekt wymagał dopasowania do złożonej geometrii tunelu, szczególnie w zakresie gzymsu pod płytę stropową. Zaproponowane rozwiązanie stanowiła specjalna blacha gzymsu, która pozwoliła na przeniesienie obciążeń od betonowania oraz szybkie rozdeskowanie. Wykorzystane zostały także gotowe blachy poszycia, które zapewniły wysoką jakość powierzchni betonu. Wózek wyposażony jest w układ hydrauliczny, który umożliwia odspajanie skrzydeł, poziomowanie wózka i jego przejazd.

 

 

Na uwagę zasługuje montaż wózka – odbywał się on wewnątrz tunelu, w odróżnieniu od tradycyjnej metody montażu. Dojazd do stanowiska montażu umożliwiał przejazd ewakuacyjny o mniejszych wymiarach niż tunel główny, dlatego też cały proces musiał zostać dostosowany do możliwości transportu niezbędnych elementów przez przejazd. Montaż odbywał się kilkuetapowo, a elementy główne przygotowane zostały uprzednio na placu montażowym.

 

Drążenie tunelu rozpoczęto z początkiem marca 2017 roku, a zakończenie całej inwestycji planowane jest w połowie 2021 roku.

 

 

ULMA

Polecamy:

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in