Drugą jezdnię S19 Sokołów Małopolski–Jasionka długości 13,8 km wybuduje firma Strabag za blisko 273 mln zł.
Aktualnie odcinek S19 Sokołów Małopolski–Jasionka ma trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie powstaną dwie jezdnie o długości ok. 13,8 km po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność to 11,5 t/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej. Jest to część trasy Via Carpatia.
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 Sokołów Małopolski–Jasionka obejmie także dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska. Przebudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, cieki wodne oraz infrastruktura techniczna. Węzły Sokołów Małopolski Północ i Jasionka, które mają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy nie będą wymagały rozbudowy.
W ramach inwestycji powstaną nowe obiekty inżynierskie, w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym jeden z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W zakresie ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne (13 szt. otwartych i 4 szt. zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.
W Nienadówce droga przebiegać będzie estakadą w odległości ok. 30 m od kościoła parafialnego p.w. św. Bartłomieja Apostoła, usytuowanego przy DW878. Ze względu na ochronę tego obiektu sakralnego reprezentującego styl neogotycki w decyzji środowiskowej określono warunki realizacji robót budowlanych w jego rejonie. Zastosowane zostaną tam pale wiercone i nie będą stosowane walce wibracyjne. Wykonany zostanie również ekran przeźroczysty w celu ekspozycji walorów historycznych i zabytkowych.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany do kategorii II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na realizację 19 Sokołów Małopolski–Jasionka złożył Strabag, który zaoferował zrealizowanie tego zadania za kwotę 272 830 814,75 zł. Inwestycja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj”.
Źródło: GDDKiA
Czytaj także:
S19 Dukla–Barwinek z wykonawcą
S19 Niedrzwica Duża–Kraśnik oddana do ruchu
S19 Zdziary–Rudnik udostępniona kierowcom