Rusza budowa nowego terminalu krakowskiego lotniska

15.04.2013

Spółka Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice i firma Astaldi S.p.A.podpisały umowę na budowę nowego terminalu, przebudowę obecnie istniejącego oraz modernizację wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska.

Po rozbudowie terminal pasażerski będzie miał przepustowość do 1800 osób odlatujących/godz. i 1800 osób przylatujących/godz., co znacznie poprawi komfort podróży pasażerom korzystającym z lotniska.

Rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, aby w pełni zintegrować nową część obiektu z częścią już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej – podkreśla Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. –Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko stanie się z pewnością nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu. Ta bryła i mocno wychylona od pionu elewacja to elementy, które dodadzą budynkowi dynamizmu i ekspresji. Rozbudowany terminal, wraz z garażem wielopoziomowym i hotelem stanowić będą zwarty, jednoznacznie zdefiniowany układ urbanistyczny oparty na pasmowym układzie obiektów kubaturowych obudowujących główne ciągi komunikacji pieszej, samochodowej i szynowej.

 

 

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Układ tej strefy ułatwi orientację osobom poszukujących właściwych stanowisk odprawy. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Przyjęte rozwiązania pozwolą na skrócenie czasu oczekiwania pasażerów na kontrolę.

Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 gate’ów. Część strefy przedodlotowej (poziom +1) powstanie w istniejących poczekalniach. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi. Początkowo zamontowane zostaną dwa rękawy do obsługi samolotów, docelowo może ich być pięć.

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową, przestronną salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0, w nowej, wschodniej części terminalu.

Rozbudowany i przebudowany obiekt terminalu pasażerskiego będzie w pełni przystosowany do obsługi pasażerów niepełnosprawnych, w szczególności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W nowym obiekcie znajdą się także ambulatorium, punkty pierwszej pomocy, pomieszczenia dla rodziców z małymi dziećmi, sklepy, punkty usługowe, restauracje. Powstaną nowe salony Business Lounge oraz kompleks VIP/GA, w którym będą obsługiwane delegacje rządowe, klienci komercyjni i ruch General Aviation.  

Łączna powierzchnia użytkowa nowego budynku terminalu wzrośnie z obecnych 15 tys. m2 do ponad 56 tys. m2.  Budynek będzie miał ponad 250 m długości(obecnie128 m). Wysokość w najwyższym punkcie osiągnie ponad 24 m.

 

 

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu będzie kładka, która stworzy nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 projektowanego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, projektowaną w ramach odrębnej inwestycji stacją kolejową oraz budowanym hotelem.

W ramach przebudowy układu komunikacyjnego powstanie główny wjazd na teren portu z kierunku wschodniego ze skrzyżowania z drogą wojewódzką 774 z założoną segregacją pojazdów. Bezpośrednio przed terminalem zaprojektowano pasy do przejazdu i postoju dla taksówek, autobusów i mikrobusów komunikacji zbiorowej oraz autokarów turystycznych. Kolejny pas przewidziano dla samochodów osobowych z przeznaczeniem na postój krótkoterminowy. Pasażerowie chcący zaparkować w garażu wielopoziomowym będą kierowani na dwupasmową jezdnię dla przejazdu tranzytowego.

Prace budowlane będą prowadzone w kilku etapach, aby zapewnić ciągłą pracę lotniska i zminimalizować uciążliwości związane z budową. Wykonane w poszczególnych etapach fragmenty obiektu oraz odcinki dróg będą płynnie włączane do eksploatacji. Realizacja musi być prowadzona w taki sposób, by roboty budowlane nie ograniczyły przepustowości obecnego terminalu oraz umożliwiły ciągły dojazd do obiektów portu.

Wartość prac wynosi 368,88 mln zł brutto. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki). Zakończenie prac przewidziano do końca marca 2015 r.

 

Wizualizacje: Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in