Przebudowa nabrzeża rumuńskiego w Porcie Gdynia

15.10.2014

Firma STRABAG zrealizuje kompleksową przebudowę Nabrzeża Rumuńskiego w Gdyni. Umowa, w ramach której powstanie projekt pn. „Przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – Etap I Nabrzeże Rumuńskie, faza I”, została podpisana 10 października.

Nabrzeże Rumuńskie to nabrzeże skrzyniowe zbudowane w latach 30. ubiegłego wieku. Ze względu na zniszczenia wojenne było już remontowane na przełomie lat 40. i 50. W chwili obecnej zarówno konstrukcja, jak i stan techniczny nie pozwalają na pełne wykorzystanie jego potencjału przeładunkowego. Planowana w pierwszym etapie przebudowa tej części portu, w tym pogłębienie basenu V do 13,5 m, z możliwością zwiększenia jego głębokości dopuszczalnej do 15,5 m pozwolą na znaczne rozszerzenie zdolności przeładunkowych nabrzeża. Stanie się to możliwe poprzez m.in. utworzenie samodzielnego stanowiska dla dużych statków o ładowności ok. 70.000 DWT, 250 m długości, 35 m szerokości i zanurzeniu 12,8 m.

W ramach kontraktu STRABAG Sp. z o.o. przebuduje Nabrzeże Rumuńskie na odcinku o długości 356 m. Prace prowadzone będą w części podwodnej i nadwodnej nabrzeża oraz przy realizacji infrastruktury drogowej i towarzyszącej. Ich zakres obejmie m.in. roboty czerpalne, mające zapewnić głębokość 13,5 m przy nabrzeżu, przebudowę konstrukcji hydrotechnicznej oraz istniejącego układu drogowo-kolejowego. W projekcie przewidziano m.in. wbicie od strony wody kombinowanej stalowej ścianki szczelnej o długości elementów do 30 m oraz dodatkowej linii pali podpierających nadbudowę, zakotwienie istniejących skrzyń przy pomocy mikropali, a następnie wykonanie nowej nadbudowy wraz z układem trzech torów podsuwnicowych. W wyniku przeprowadzonych robót nowa linia nadbudowy nabrzeża zostanie przesunięta „na wodę” o ok. 7 m. W dalszym etapie przewidziano także likwidację rozjazdów i zamianę żelbetowych kozłów oporowych na kozły samohamujące. Prace obejmą również przebudowę sieci kanalizacyjnej, sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i energetycznej. Prace przy realizacji inwestycji już się rozpoczęły. Na ich ukończenie generalny wykonawca ma 13 miesięcy.

 

Fot. T. Urbaniak, ZMPG-a S.A.

 

Przebudowa Nabrzeża Rumuńskiego powstaje w ramach kompleksowego projektu dostosowania infrastruktury Portu w Gdyni do zmieniających się wymagań technologicznych i rynkowych. Celem projektu jest zwiększenie możliwości przeładunkowych wszystkich wymagających modernizacji nabrzeży. Inwestycja znajduje się na liście projektów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zostanie sfinansowana ze środków własnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz ze środków Unii Europejskiej. Wartość przedsięwzięcia to ok. 86 mln, w tym wartość kontraktu STRABAG wynosi ok. 55 mln zł brutto.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in