Program EuroRAP w Polsce

07.04.2009

 Ruszyła pierwsza polska kampania informacyjna międzynarodowego Projektu pt. „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.

 

Europejski Atlas BRD

Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to mapa Europy pokazująca najbardziej niebezpieczne drogi w poszczególnych państwach Europy opatrzona komentarzem dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Projekt Europejskiego Atlasu BRD zaangażowanych jest 10 państw (Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy, Polska), które przygotowują mapy krajowe, które w 2010 roku stworzą mapę Europy.
 
Polska mapa BRD
Pierwszym etapem prac polskiego zespołu jest mapa ryzyka występującego na drogach międzynarodowych w Polsce, ponieważ tworzą główne połączenie naszego kraju z pozostałymi krajami Europy.
Drogi te stanowią zaledwie 2% długości dróg twardych, odbywa się na nich ponad 10% całości ruchu drogowego, przeważnie tranzytowego i turystycznego. Pomimo, że posiadają najwyższe w Polsce standardy bezpieczeństwa, generują około 17% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Działania na nich prowadzone mogą przynieść największą redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.
 
Mapa ryzyka
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach międzynarodowych w Polsce przedstawia ryzyko indywidualne, mierzone częstotliwością wypadków i wskazuje średnie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną wypadku.
 
Korzyści wynikające z mapy ryzyka:
– umożliwia każdemu kierowcy identyfikację najbezpieczniejszych i najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w regionie lub kraju.
– jest pomocna przy planowaniu podróży – kierowcy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym.
 
Mapa ryzyka indywidualnego pokazuje, że:
– 55% odcinków dróg międzynarodowych w Polsce to „czarne odcinki”, czyli odcinki o największym ryzyku,
– na „czarnych odcinkach” dróg możemy spodziewać się ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną nawet 10-krotnie większego niż na „odcinkach zielonych”,
– najwięcej „czarnych odcinków” występuje w województwach położonych w południowo-wschodniej i południowo-zachodniej Polsce.
 
Metody badania ryzyka na drogach:
Sieć drogową każdego kraju biorącego udział w Programie dzieli się na odcinki o długości 20 – 50 km. Ocenie poddawane są najważniejsze ciągi drogowe w okresach trzyletnich.
Miarą podstawową oceny ryzyka na odcinkach dróg jest liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi w okresie 3 lat. Ryzyko na danym odcinku drogi jest klasyfikowane w pięciostopniowej skali oznaczonej kolorami dla prostego odróżnienia poziomu niebezpieczeństwa.
 
 
Cel kampanii
Celem kampanii jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego i całego społeczeństwa nt. poziomu ryzyka na drogach międzynarodowych w Polsce poprzez zakomunikowanie szerokiemu gronu odbiorców mapy bezpieczeństwa dróg w Polsce wraz z komentarzem zrozumiałym dla użytkowników dróg jak i specjalistów.
 
Polska edycja Projektu Europejski Atlas BRD realizowana jest przez: Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej (generalny wykonawca), Polski Związek Motorowy, Politechnikę Gdańską.
Do współpracy zaproszono także innych partnerów, którzy: udostępnili dane o wypadkach drogowych: Komenda Główna Policji, udostępnili dane o sieci drogowej i ruchu drogowym: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wsparli kampanię informacyjną: Sekretariat Krajowej Rady BRD, Toyota Motor Poland, Shell Polska, 3M Poland, wsparli projekt medialnie: Polskie Radio, Auto Świat, Wirtualna Polska.
Projekt współfinansowany jest przez EuroRAP korzystający ze środków: Komisji Europejskiej, FiA (Foundation for the Automobile and Society), Toyota Motor Europe, ACEA (Europejskiego Związku Producentów Samochodów) oraz ze środków Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.
 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in