Nowy terminal na wrocławskim lotnisku na 600 dni do Euro 2012

25.10.2010

Na 600 dni do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™ budowany we Wrocławiu terminal lotniczy jest już prawie gotowy w stanie surowym zamkniętym. W listopadzie pełną parą ruszą prace wykończeniowe.

Obiekt o kubaturze ponad 300 tys. m³ma skończoną konstrukcję stalową i żelbetową, jest też w całości zadaszony. – Trwa montaż ocieplenia i wykończenia dachu, którego falująca powierzchnia przekracza rozmiar dwóch boisk piłkarskich – informuje Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. – Ekipy budowlane pracują nad oszkleniem ostatniej z czterech szklanych fasad – dodaje. W sumie do oszklenia budynku ekipy budowlane zużyją 11,5 tys. mkw. szkła o najwyższych parametrach przepuszczalności światła i izolacji termicznej.

Z bryły terminalu wyrosły też 19-metrowe pomosty, które będą połączone z klatkami schodowymi. Będzie można przejść nimi do rękawów łączących terminal z samolotami lub bezpośrednio do autobusów poruszających się po płycie lotniska.

Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe – kładzione są pierwsze partie glazury. Przed terminalem teren jest utwardzony i przygotowany do wylewania asfaltu na podjazdach i drogach dojazdowych. Parkingi są gotowe w 70%.

 

Zaawansowanie prac:

– Konstrukcja żelbetowa – 100%

– Konstrukcja stalowa – 100%

– Instalacje wod.-kan., elektryczne, teletechniczne – 70%

– Szklenie fasad: zachodnia – 100%, północna i południowa – 90%, wschodnia – w trakcie montażu

– Dach: pokrycie z blachy – 100%, ocieplenie i warstwa wykończeniowa wewnątrz budynku – 30%, montaż systemu zewnętrznego pokrycia dachu – 50%

– Rozpoczęto prace wykończeniowe na poziomie -1.

 

Na początku listopada na Strachowice przyjedzie system bagażowy oraz pierwsze z 17 urządzeń do kontroli bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnej technice pasażerowie nowego terminalu obsługiwani będą w maksymalnie krótkim czasie. W nowym terminalu zamontowane zostaną między innymi specjalistyczne urządzenia do kontroli bagaży, które będą skanować przedmioty metodą tomograficzną.

Montaż systemu bagażowego i kontroli bezpieczeństwa zacznie się w listopadzie 2010 r. Wraz z budową tzw. serca terminalu pełną parą ruszą prace wykończeniowe. Terminal będzie już ogrzewany. Ekipy budowlane zajmą się kładzeniem glazury, malowaniem ścian, rozprowadzaniem instalacji w pomieszczeniach itp. Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku. 

 

Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu:

Zostanie otwarty za rok, na kilka miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.

– Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych – 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.

– Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.

– Ma cztery razy większą powierzchnia w porównaniu do obecnie użytkowanego (ok. 40 tys. mkw.).

– Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m3 jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.

– Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schoenefeld).

– Nowoczesna i dynamiczna architektura – najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. mkw. (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.

– Do oszklenia terminalu zużyte zostanie w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.

– Przed terminalem powstanie 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.

– Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.

 

Do dyspozycji pasażerów będzie:

– Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 mkw.) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19m).

– 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.

– Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).

– 12 gate’ów.

– Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.

– Ok. 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)

– Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.

– Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.

– Darmowy dostęp do Internetu.

– Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem – w sumie na lotnisku będzie ich ponad 2 tys.

 

Przed terminalem:

– Powstanie płyta postojowa dla samolotów.

– Zostanie też zmodernizowana istniejąca w południowej części lotniska dawna, wojskowa płyta postojowa wraz z drogami kołowania.

– Zbudowana będzie płaszczyzna odladzania samolotów.

– Zakończenie prac związanych z kompleksową przebudową płaszczyzn lotniskowych – wycenianą na ok. 100 mln złotych – zbiegnie się w czasie z finałem budowy terminalu.

 

Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych oraz inwestycjach realizowanych we Wrocławiu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w nowoczesne urządzenia nawigacyjne, zwiększą się możliwości operacyjne Portu Lotniczego Wrocław.

Wrocławskie lotnisko będzie mogło obsłużyć 36 operacji lotniczych na godzinę – co półtorej minuty możliwy będzie start lub lądowanie samolotu. Możliwości operacyjne wzrosną trzykrotnie – to parametr istotny z punktu widzenia obsługi natężonego ruchu samolotów w dniach, w których we Wrocławiu będą rozgrywane mecze w trakcie UEFA EURO 2012™.

W 2012 roku w trakcie UEFA Euro 2012™ Port Lotniczy Wrocław będzie mógł obsłużyć na godzinę 2700 pasażerów przy przylotach oraz 1960 pasażerów przy odlotach. Przepustowość lotniska będzie 2,5 razy wyższa. 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in