Most na Sanie będzie mieć 1,76 km długości i zostanie wybudowany w technologii extradosed. W ramach inwestycji powstanie też odcinek DW 855 Zaklików–Stalowa Wola.
Most na Sanie w Stalowej Woli jest realizowany wraz z nowym fragment Drogi Wojewódzkiej 855. Będzie to trzeci pod względem długości most w Polsce.
Wizualizacja: Trasal Sp. z o.o.
Zakres robót obejmuje budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka DW 855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, budowę 3 wiaduktów drogowych oraz 5 przepustów. Most na Sanie będzie miał długość 1,76 km i będzie to najdłuższy most na Podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część przeprawy będzie mieć konstrukcję wantową z 2 pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej. Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 000 m³ betonu, 7000 ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Most na Sanie będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę. Rozwiązanie to jest rzadko stosowane w Polsce.
W ramach realizowanego zadania wybudowane będzie także oświetlenie, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, przepusty drogowe zintegrowane z przejściami dla zwierząt, płotki dla płazów oraz przebudowany zostanie wał przeciwpowodziowy.
Most na Sanie w Stalowej Woli powstaje w ramach programu „Mosty dla regionów”, którego celem jest uzupełnienie lokalnej infrastruktury drogowej o brakujące przeprawy mostowe. Generalnym wykonawcą inwestycji jest STRABAG Sp. z o.o. Umowa o wartości 377,5 mln zł brutto na realizację tej inwestycji podpisana z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich 6 września 2023 r. Zakończenie realizacji zaplanowano na listopad 2026 r.
Źródło: STRABAG Sp. z o.o.
Przeczytaj też:
Most w Trzebiatowie odzyskał historyczny blask
Most kolejowy w Przemyślu w budowie